Stresset

I de sidste uger nok 4-6 uger har jeg følt mig stresset.

Jeg vidste ikke i starten at jeg var stresset men det fandt jeg ud af da jeg søgte på det.

Symptomerne passer til mig, men jeg forstår ikke hvorfor jeg er stresset?

Jeg ved godt man siger det er en del af puberteten men siden jeg har en form for en depression (har været til læge og alt det der) tænkte jeg det ikke kun behøves at være udviklingen/puberteten

Er mest stresset om natten, og feks. Her for nylig har mange symptomer påvirkeret mig om natten.

Jeg har hurtig vejrtrækning, ondt i nakken, konstant hovedpine, hjertebanken, og mine fødder kan få sådan en mærkelig prikken engang i mellem? Nogle gange ryster jeg.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal være stresset over?

Jeg har efterårs ferie, og det hele går vel fint.

Hvordan kan man stoppe det?

Det er en sindsyg ubehagelig følelse, og jeg får ikke ordentlig søvn om natten.

Jeg tog også stress teste, dog ved jeg ikke om jeg tror på det, men jeg tog dem, og jeg var i feltet gul. Der var grøn, gul, og rød. Så det betød jeg var stresset, men ved ikke om jeg tror på det. De har ikke altid ret.

Jeg har også en anden ting, og det er at jeg bliver ved med at tænke på cutting.

Jeg cuttede engang, og jeg vil ikke sige jeg er helt stoppet, men jeg prøver virkelig at lade vær med at cutte. Og det går godt indtil videre. Problemet er jeg ikke kan stoppe med at tænke på det. Om timerne ser jeg det næsten for mig..mig cutte mit blod ud af kroppen, og så for jeg lyst.

Hvorfor?

Jeg har også det her med at jeg heletiden tænker på “grimme mennesker” eller hvad man siger. Feks noget fra en gyserfilm, men jeg har ikke set en med noget ligende. Jeg er altid bange for der dukker nogle op. Klamme mennesker der bare glor på mig.

Er det mærkeligt?

Det er ligesom når min mor (bor kun hos min mor) er udenfor i rigtig lang tid, kan jeg blive ekstrem bekymret. Jeg ved godt det er normalt, men det ender med jeg bliver lidt bange.

Jeg kan ikke engang gå ud I byen alene, eller åbne døren for fremmede. Heller ikke tage telefonen?

Hvad er der galt med mig?

Jeg kan godt tage telefonen hvis nogle ringer, men jeg hader det.

Hvis jeg går ud i byen alene, føler jeg mig bange for at folk vil gøre mig ondt.

Jeg er heller ikke helt tryg med at starte til et sport, da jeg er bange for hvad folk vil tænke om mig. Det er blevet bedre, men det er stadig en ubehagelig følelse.

Er der noget galt med mig?

Er det overhovedet normalt at have det sådan?

Ikke tør at åbne døren for fremmede,

Ikke tør at gå I byen alene.

Jeg føler mig virkelig ikke normal.

Undskyld for det lange brev.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Øj, det lyder til, at du har mange ting som forstyrrer dig om natten og om dagen. Er det mon rigtigt forstået? Tak for dit brev. Det er så godt, at du skriver herind om det og jeg kan godt forstå, at du synes det er ubehageligt ikke at kunne sove om natten og at kroppen reagerer som den gør. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig. Jeg har delt brevet op i to dele, for at gøre det mere overskueligt for dig. Det håber jeg er okay.

Kropslig reaktion og at være bange

Der kan være mange grunde til, at du har svært ved at sove om natten, har hjertebanken og rysten. Jeg synes, at det er godt, at du reagerer på det, da man jo ikke skal ligge vågen hver nat i lange perioder. Det lyder til, at dit søvnmønster, at du er bange og dine tanker om cutting fylder meget for dig. I sådanne situationer, er det vigtigt at få hjælp fra andre, så man ikke går med det hele selv.

Måske kan det være en hjælp for dig at tale med din mor om alle de ting, som du spekulerer på og er bekymret over. Jeg tænker, at hun kan støtte dig og hjælpe dig i din situation. Hvordan ville det være for dig at tale med din mor om det hele? Hvis du synes det er svært at få sagt til hende, er en mulighed også, at du viser hende det her brev. På den måde kan hun se, hvordan du har det og hvilke ting, der fylder for dig. Ville det mon være en god måde at gøre det på? Det er ofte godt at have god tid til at tale sammen, så en mulighed er også, at du siger til hende, at du har noget vigtigt at tale med hende om og hvornår I kan tale sammen. Hvordan lyder det for dig?

Nogle gange kan det være sådan, at man selv kan blive overrasket over, hvad man bekymrer sig om og alle de ting, som man kan gå og tænke på – og man kan tænke, om andre mon også oplever det en gang imellem. Noget af tankemyldret er ofte en del af at blive ældre og være i puberteten, hvor man pludselig skal tage stilling til en masse ting og hvor man er i gang med at finde frem til, hvordan man gerne vil være som person. Der kan være mange grunde til, at du føler dig stresset og bange. Når man bliver bange, hænger det ofte sammen med, at man får nogle tanker eller bekymringer om, hvad der kan ske eller man kan være bange for noget konkret. Alle mennesker oplever at blive bange og det er en naturlig del af livet. For nogen kan det at blive bange på en måde tage overhånd, så man lige pludselig ikke kan de ting, som man plejer at kunne og så fylder det for meget. Hvad tænker du mon om det jeg har skrevet?

Nogle gange kan det være en hjælp, hvis man har noget, som man kan begynde at gøre eller tænke på, som får én til at tage det roligt og tænke på andre ting. Det kan være en måde, hvorpå man kan kontrollere ens tanker og følelser, så man ikke er ligeså bange, fx ved at tænke på noget man glæder sig til, at tænke, at det hele nok skal gå eller sætte musik på. Har du noget, som kan hjælpe dig med at gøre dig mindre bange i situationerne?

En mulighed er, at du tager kontakt til din læge igen, og fortæller om alt det du har beskrevet i brevet. Din læge vil bedst kunne hjælpe dig, hvis han eller hun kender til hele din situation. Lægen kender til både at have uro i kroppen, føle sig stresset, at være bange og selvskade. Din læge vil derfor kunne hjælpe dig med, hvad der videre kan gøres, så din situation bliver ændret. Hvordan ville det være for dig at gå til lægen? En start kunne være at bestille en tid.

Selvskade og at have en masse tanker

Du skriver, at du tænker på cutting og du spørger, hvorfor du mon tænker på det og gør det. Jeg har talt med andre, som gør det for på en måde at få kontrol over deres følelser. Gad vide, om du kan genkende det eller oplever du det helt anderledes? Det er dog ofte kun i meget kort tid, der opleves en følelse af kontrol og det er ikke noget, der på sigt løser problemer eller hvordan man har det. Derfor er det vigtigt at finde andre måder, hvorpå man kan løse ens situation eller problemer på. Det er flot, at du er så bevidst om tankerne og at du forsøger at håndtere det hele – det kræver så meget styrke. Det kan eventuelt være en hjælp for dig at læse mere om selvskade på den her hjemmeside: http://www.lmsselvskade.dk/  Her kan du både læse om, hvorfor andre har gjort det og hvordan du kan få hjælp – måske kan det være rart for dig at læse om, hvordan andre oplever det. Der står også noget til pårørende – det kan eventuelt være noget du ser på med din mor, hvis du har mod på at tale med hende om det.

Gad vide, om der er nogle af dine venner der ved, hvordan du har det? Nogle gange kan det være rart at have nogen at kunne tale med, om det hele og hvor det samtidig også bare kan være rart at lave noget helt andet, hvor ens tanker kommer over på noget andet – der er veninder ofte ret gode i forhold til at lave andre ting. Gad vide, hvad du tænker om det og hvem ville være rart at ses med?

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det måske kan være en hjælp for dig at begynde at skrive dagbog. Det er en måde, hvorpå du kan komme ud med dine tanker og det kan måske skabe overblik for dig. Når alle ens tanker kommer ned på papiret, kan det faktisk nogle gange gøre, at de ikke fylder ligeså meget i hovedet! Vil det mon være en hjælp for dig?

Nogle gange kan det være rart at tale med nogen om det, som ikke er involveret i ens liv og hvor man kan få vendt en masse tanker. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym, når du ringer ind.

Der kan være perioder, hvor der er en masse, som fylder og det er ikke altid, man forstår, hvad der gør, at ens krop reagerer, som den gør. Det kan være ubehageligt at opleve, at man ikke kan sove og at ens krop er i alarmberedskab samtidig med, at man er begyndt at blive bange for nogle ting, man tidligere ikke har været bange for. Det er vigtigt, at man søger hjælp fra andre i sådanne situationer og du har taget et godt skridt i den retning ved at skrive herind. Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig videre og jeg tænker, at du kan bruge det mod du har vist ved at skrive herind.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.