Brev
Stress og angstanfald
Hej brevkasse.
Jeg har cirka i et halvt år haft angstanfald og været ekstremt stresset.
Jeg har prøvet at få min forældre til at sende mig til psykolog men de tager det ikke seriøst.
Jeg har ikke venner i skolen så jeg er også meget ensom.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige
Det lyder ikke godt, at du har haft det dårligt så længe, uden nogen har taget dig alvorligt. Jeg kan godt forstå, at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre ved din situation. Og øv, at dine forældre ikke tog dig seriøst. Nogen gange skal man prøve flere gange, før andre forstår alvoren.
Så jeg vil foreslå dig at tage endnu en snak med dem om, hvordan du har det. For nogen hjælper det, at de skriver det ned og bruger det som talepapir, og for andre hjælper det at skrive et brev, som de læser op.
Sig evt. til dem, at du har noget vigtigt, som du gerne vil tale med dem om, og at du gerne vil tale med dem efter aftensmaden – eller hvornår det nu passer i jeres familie.
Forhåbentlig ender det med, at du bliver sendt til lægen, og dine forældre går med. Det er nemlig kun lægen eller en psykolog, som kan stille diagnosen angstanfald og stress. Det er vigtigt at få styr på, så du kan få den hjælp, som du har brug for.
Det er ikke noget, som du selv skal håndtere, det skal du have hjælp til af nogle voksne. De fleste forældre ønsker det bedste for deres børn og vil gøre alt for at hjælpe dem – når de først har forstået alvoren.
Jeg håber, at du får en god snak med dine forældre, så du kan få den hjælp, som du har brug for, for at få det bedre.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen