Stress?

Hei 🙂

Jeg er en pige på 15 år, med et ‘travlt’ liv. Jeg er dog bange for at dette ‘travle’ liv er begyndt at påvirke mig negativt.

Hver morgen er jeg oppe kl. 5:30 for at nå med en bus 6:50 som jeg skal køre med i skole, jeg bruger størstedelen af min tid væk fra hjemmet og når jeg er hjemme skændes jeg meget med mine forældre.

Lektierne hober sig op på skrivebordet og jeg får for det meste ikke lavet mere end de stile som skal afleveres og de bliver som regel ikke lavet før aftenen inden. Der bliver stillet høje forventninger til karaktererne, da jeg som regel, på trods af min manglende motivation til at lave lekter, scorer 10 og 12 i næsten alle fag.

Jeg sover max. 7 timer om natten, da jeg har problemer med at falde i søvn, og når jeg endelig falder i søvn er det en hvileløs søvn, plaget af mareridt og opvågninger.

Min hukommelse er også ved at svigte, jeg har svært ved at huske hvor jeg har lagt ting, svært ved at huske ting jeg bliver fortalt, undervisning og oplæring er svær at følge med i, da jeg glemmer tingene efter de er blevet fortalt. Jeg har svært ved at sidde stille og bliver meget nemt irritabel.

Ind imellem får jeg også kramper i brystet og/eller lunge i venstre side, dette sker dog kun ind imellem og forsvinder efter kort tid.

Jeg undskylder for at tage så lang tid, men jeg ønsker inderligt at finde ud af hvad der er galt med mig, og forældrene tager det ikke seriøst når jeg fortæller dem at jeg har det skidt og gerne vil til lægen.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er velformuleret, pligtopfyldende og dygtig. Du virker, som om du har begge ben plantet på jorden og kender dig selv. Derfor tænker jeg også, at du skal tage det alvorligt, når din krop og hjerne signalerer, at du har for meget fart på. De symptomer, du beskriver, kan være tegn på stress, og det synes jeg, du skal have respekt for. Man er altid velkommen til at bestille en tid hos egen læge - også uden ens forældres tilladelse. Foruden at lave forskellige undersøgelser, kan det også være rart blot at tale med din læge om det pres, du oplever.

Jeg bliver nysgerrig på, hvor længe du har haft det sådan her? Hvis du er i en periode med eksamener eller flere større afleveringer, er det almindeligt at opleve fx problemer med at sove, nervøsitet eller anspændthed. Det er derimod ikke en naturlig og sund almen tilstand, så hvis det er en generel og længerevarende følelse, så tænker jeg, at du skal reagere. Du kan fx være opmærksom på, hvilke former for situationer, der især presser dig, og om du kan mærke forskel på de perioder, hvor du har ferie fra skolen, eller om det føles ens.

Jeg tænker, at du skal overveje at vise dit brev og mit svar til dine forældre og fortælle dem, at du har brug for deres opbakning. Måske tænker de, at det at føle sig stresset hører til i voksenverdenen, men det er desværre også et problem, som både børn og unge tumler med.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 eller skrive ind på chat eller sms.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.