Brev
Stop mine tanker
Her det sidste år er jeg begyndt at tænke meget dårlige tanker. De kommer normalt i hverdags ting. Som når jeg fx: går på fortovet ved siden af en travl vej. Der begynder jeg at tænke på hvor let det ville være at hoppe ud foran den næste bil der kommer.
Eller når jeg har idræt om hvor let det vil være at hænge mig selv rebene som hænger ned fra loftet. Eller når jeg laver mad, hvor let det ville være at “komme til at snitte sig i armen”. Jeg gør det aldrig fordi jeg ikke kan gå fra mit liv, fordi jeg har faktisk et fantastisk liv. Jeg har venner, en familie og sportsgrene jeg faktisk er skide god til. Men tankerne kommer mindst en gang om dagen.
Og så er der også en anden ting. Jeg har altid ikke været den populære pige i klassen. Og jeg får også ikke rigtigt noget opmærksomhed fra andre en mine 2 venner. Men det gør også at jeg hele tiden laver scenerier i mit hoved. Det sker for det meste efter at jeg har en af de der dårlige tanker. Så tænker jeg at jeg ville få opmærksomhed fra andre og i mit hoved bliver det til et argument for det. Og i mit hoved syntes jeg at det er sindssygt at jeg er så tørstig efter opmærksomhed. Og igen kunne jeg aldrig finde på at gøre det.
Og det aller værste er at jeg ikke tør sige det til mine venner eller forældre om det. Fordi den ene af mine venner har opført sig så kold på det sidste, og jeg føler mig ikke så bundet sammen med hende som før. Og den anden’s forældre er lige blevet skilt, så hun kommer tit hjem til mig og sidder og græder på min skulder.
Og jeg gider ikke at hun skal være bekymret om mig, sådan som hun har det. Og mine forældre er læge og lærer, så de skal altid spille bedre vidende og siger sikkert bare at det er pga min telefon eller bare hormoner. Men det hjælper sku ikke en skid. Min søster blev mobbet i sin klasse fra 0-8 og hun sagde til mine forældre mindst 3 gange om ugen. Men det tog dem 8 år at få hende ud af den klasse. De vil bare grine det af og glemme det en time senere. Den eneste grund til at jeg skriver her er fordi jeg ikke har andre.
Pls hjælp mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg forstår godt at det er svært at have så mange dårlige tanker, som du har. For de fortæller dig jo ting, hvor du kommer til skade.  Måske bliver du bange for dem? Bange for at komme til at gøre, som de siger? Selvom du også ved, at det vil du aldrig gøre.
Du er god til at se, hvordan dine dårlige tanker kan hænge sammen med et ønske om mere opmærksomhed.
Alle mennesker har brug for at mærke at andre kan lide dem og synes, at de er vigtige. Derfor er det almindeligt at lede i sine tanker efter måder at få opmærksomhed på og at komme til at tænke “hvad mon de ville føle, hvis jeg ikke var her mere?”
Mange børn og unge fortæller om at have tanker som dine. Det kan føles som om en “indre kamp”, som stemmer, der diskuterer indeni én. Tanker som er svære at styre og som gør én bange. Tanker som de gerne vil have forsvinder. Måske du kender det?
Jeg synes, at du er rigtig god til at fortælle om, hvordan du har det. Det er en utrolig god og vigtig evne at have.
Jeg tænker på, om dine tanker måske også kan betyde at du ønsker at få hjælp? Hjælp til at blive lyttet til og forstået? I det hele taget til at få det bedre med dig selv?
Jeg vil gerne komme med nogle råd og forsøge at hjælpe dig.
Jeg synes, du lyder som en omsorgsfuld pige, der tænker på andre. Du ønsker ikke at bede din veninde om hjælp, når nu hun har sine egne problemer med, at hendes forældre er blevet skilt. Men derfor vil hun måske alligevel gerne lytte til dig? Det kan være rigtig rart, når man har problemer også at mærke, at man samtidig kan hjælpe andre med deres problemer. Så måske vil hun blive glad for, at du også fortæller hende lidt om dig. Kunne du mon prøve det?
Måske du ikke skal fortælle om det lige, når hun er mest ked af det. Måske send hende en besked om, at der er noget DU har brug for at snakke med hende om. Det giver hende mulighed for at være lyttende, når I mødes. Mon det lyder som en idé?
Men jeg synes også at det vil være en rigtig god ide, at du taler med en voksen om dine tanker.
Du nævner at snakke med dine forældre, men har ikke lyst, da du er usikker på om de vil lytte og hjælpe dig. Jeg forstår godt, at du kan have det sådan, når du har haft oplevelsen med din søster.
Dine forældre har jobs, hvor de møder andre børn og unge, som har det svært. De kan være vant til at hjælpe andre. Men det kan være svært at acceptere, at ens egne børn kan have brug for hjælp. Men jeg tror på, at dine forældre ønsker, at du har det godt. Hvis de skal have mulighed for at hjælpe dig, må de vide, hvordan du har det. Måske du kunne starte med at vise dem brevet du har skrevet til os?  Eller skrive et brev til dem, hvor du fortæller dem om dine tanker?
Det kan også være, at du har en anden voksen, du kan tale med i første omgang. En i din familie? En lærer du har det godt med? En sundhedsplejerske på skolen?
Hvis du i første omgang synes at det er svært at skulle fortælle en, du kender om dine tanker. Så er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Der findes også Headspace. Her kan du få flere samtaler, men stadig være anonym.
Jeg håber for dig, at du har mod på at bede om mere hjælp. Så du igen kan nyde det fantastiske liv, du også har.
Kærlige hilsner BørneTelefonen