Stjal fra min far

Hej Børnebrevkasse

Fornyligt fik jeg en Playstation, og spurgte min far om han ville betale for abonnementet.

Han sagde ja og jeg fik hans kredit kort. Så dum som jeg er glemt jeg at det var hans kredit kort der var på min Playstation, så selvfølgelig købte jeg nogen spil og andre ting.

Efter lidt tid kom min far ind med et papir fra banken, der stod at der var trukket en masse penge fra en Playstation. Senere på dagen kom min far ind og spurgte om det var mig og jeg var jo så dum så jeg løg over for ham, han sagde jeg skulle være sikker på det ikke var mig for han ville involvere politiet.

Jeg har det rigtig dårligt med mit valg at svare nej, fordi jeg er bange for at der vil lige pludselig ville dugge 2 politimænd op ved min dør og min far så var der og fandt ud af at jeg løg over for ham, og at han aldirg ville stole på mig mere.

Jeg vil rigtig gerne sige det til ham, før politiet finder ud af at det er mig der har gjordt det hvilke ikke ville være godt.

Så hvad skal jeg gøre?

Hilsen Den dumme dreng

Dreng
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng!

Tak for dit brev.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du har besluttet, at du vil sige til din far, at det var dig, der købte Playstationspil på hans kreditkort, så han ikke involverer politiet i det.

Som jeg læser dit brev, var det ikke din mening at bruge din fars kreditkort til at betale for spillene med. Da du købte spillene, vidste du ikke, at det var din fars penge, du brugte på det, dvs. at du begik en fejl, og det kan ske for alle mennesker.

Jeg tror, at alle mennesker har prøvet at stå i en situation, hvor de har gjort noget, som ikke var med vilje og derefter er kommet til at lyve om det. Nogle gange kommer man til at lyve, fordi man bliver helt forskrækket over det, man har gjort, fordi det ikke var med vilje, og man slet ikke anede, at man gjorde det, før det blev ’opdaget’. Jeg kan derfor godt forstå, at du kom til at lyve og sige nej, da din far spurgte, om det var dig, der havde købt spillene. Jeg tænker, at du måske også blev bekymret for, om han ville blive sur på dig over, at du havde brugt hans kort – også selvom det ikke var din mening. Var det mon derfor, du sagde, at det ikke var dig?

Jeg synes, at det bedste du kan gøre er, at være helt ærlig over for din far, og fortælle ham, at du kom til at bruge hans kort til at betale for spillene med, men at det ikke var din mening. Du kan også fortælle ham, at det ikke var din mening at lyve om, at det var dig, men at det kom du til, og at du har det rigtig dårligt med det. Præcis ligesom du fortæller i dit brev til Brevkassen. Når du har lagt alle kortene på bordet og fortalt din far sandheden, er jeg sikker på, at han nok skal komme til at stole på dig igen. Måske bliver han sur et øjeblik, men jeg er sikker på, at han nok skal blive glad for din ærlighed bagefter.

Jeg tænker, at det også kunne være en god idé, hvis du tilbød din far at give ham de penge tilbage, som du har brugt fra hans kreditkort. I kunne måske lave en afdragsordning, hvis du ikke har alle pengene på én gang, eller I kunne måske lave en aftale om, at du kan betale dem af ved fx at hjælpe ham med arbejdsopgaver derhjemme (gøre rent, ordne have eller rydde op).

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.