stemmer

jeg er en pige på 14

jeg høre stemmer. Jeg har snakket med mine forældre om det, men de mener at jeg høre stemmer fordi jeg sider foran min pc hele tiden, og snakker med nogen, men jeg mener det er fordi jeg er blevet mobbet, og jeg ik føler at jeg skal leve.

Hvis jeg sider i et rum med meget larm, er der noget i min hjerne der siger klik og jeg går armork.

jeg er blevet mobbet på 2 skoler og går på den tredje nu.

jeg har haft hash problemer, fordi jeg mente det hjalp men det er bare blevet være.

Jeg har mistet lysten til og leve. jeg vil virkelig gerne indlægges, men jeg ved ikke om jeg skal snakke med mine forældre om det, for og se om de forstår mig.

Jeg slår min hånd ind i ting, jeg har løst til og hente en kniv og stikke den i hjertet på mig selv. jeg føler ikke jeg er god nok, til og leve.

jeg er meget indlukket, jeg vil ikke har at folk skal vide hvordan jeg har det. jeg er så bange for hvad folk tænker om mig. jeg går for det meste i sort. jeg har løst til og tag en maske på, og en hættetrøje over hovedet, så man ikke kan se mit ansigt. jeg kan godt finde på og side og kigge ud i luften.

jeg er virkelig bange for hvad jeg kan finde på og gøre, ved mig selv på et tidspunkt. jeg er virkelig bange for mig selv, når jeg kigger mig i spejlet kan jeg se min døde veninde stå og kramme mig. jeg er bange for og kigge på mig selv.

hilsen pigen det er bange for sig selv

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, der er bange for sig selv

Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du med de tanker kan blive bange for dig selv. Jeg får et indtryk af og er glad for at læse, at du rigtig gerne vil have hjælp – og faktisk har du jo taget det allersværeste skridt ved at skrive herind og bede om råd til at få den. Det er super sejt, og jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig videre!

Du skriver, at du hører stemmer. Jeg er helt enig med dig i, at man ikke bare skal sige, at det er fordi, du sidder meget foran din pc. Du skriver, at du er blevet mobbet og nu går på den tredje skole. Jeg håber, at de er sødere ved dig der. Men der er da ingen tvivl om, at dine oplevelser fra tidligere kan have efterladt nogle ar, der kunne være medvirkende til, at du går og har det, som du har det nu. Men der er heldigvis hjælp at hente, så du igen kan få lysten til livet tilbage.

Du skriver, at du gerne vil indlægges. Det er jo egentlig kun din læge, der kan vurdere, om det vil være den rigtige løsning i dit tilfælde. Men jeg vil da klart anbefale dig at snakke med ham eller hende omkring alle de ting, du har oplevet og de tanker, du nu går og tumler med. Lægen vil kunne hjælpe dig videre i systemet, så du får den helt rigtige hjælp, uanset om det er indlæggelse eller anden form for behandling.

Jeg synes, det er super flot, at du allerede har forsøgt at tale med dine forældre om det. Jeg er ked af at læse, at de ikke har taget det mere seriøst, men kunne man måske forestille sig, at de ikke helt har forstået alvoren af, hvor meget alt det her plager dig? Jeg har i hvert fald svært ved at tro det, for ellers er jeg næsten sikker på, at de ville have hjulpet dig videre mod at få den rigtige hjælp. Kunne du mon have mod på at snakke med dem en gang til? Jeg tror, at det kunne være rigtig godt for dig, og jeg tænker, at du kunne overveje at sige eller skrive til dem, at du har noget, som du gerne vil snakke med dem om og har brug for deres opbakning og hjælp til. Så kunne I sammen finde en dag hvor, at I i ro og mag kunne snakke det hele igennem. Du kunne også overveje at indlede med at vise dem det brev, som du skrevet til os, hvor du virkelig fint beskriver din situation, tanker og overvejelser. Når man har læst det, så er man ikke i tvivl om, at du tumler med nogle ting, som du har brug for hjælp til at få styr på. Og jeg tænker, at det kunne være godt for dig med opbakning hjemmefra – dine forældre kunne jo så også hjælpe med kontakten til lægen og vejen videre i systemet. Hvad tænker du mon om det – kunne det være en mulighed for dig?

Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation samt et par råd til at komme videre. Jeg håber, at du kan bruge dem til noget, og de måske kan give dig det sidste skub, så du kan få den helt rigtige hjælp og få det godt igen. Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det – og husk endelig, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via chat eller SMS.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.