stemmer i hovedet- vil ikke miste ham

hej..

min kæreste høre stemmer, de stemmer fortæller ham at han skal begå selvmord fordi han ikke fortjener at være her.

De stemmer fortæller ham også at han ikke fortjener at være sammen med mig.Prøver at fortælle ham at vi nok skal klare det sammen, og hvor meget jeg holder af ham.

Han er der ALTID for mig, men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal være der for ham i den her situation:/ Han har “set” (i fremtiden) at, en dag, når han kommer hjem fra skole, og har det så dårligt, begår han selvmord, og han har fået af vide hvordan han gør det.

Han føler aldrig han er alene, han føler altid at der er en ved siden af ham. Lige nu sidder han i Holland, og han skrev til mig at han følte ikke han var alene, han kunne høre fodtrin bag ham, og hans dør blæste hele tiden op, er det normalt??

Græder mig selv i søvn hver nat, er så bange for at miste den dreng, jeg er den eneste her i verden der ved det, og jeg kan ikke snakke med nogen om det.

Jeg prøver at få ham til at sige det til hans forældre, men han vil ikke, han lyver for mig og siger at han har det godt, men jeg ved at det har han ikke, jeg kan se det på ham.

ved ikke hvad jeg skal gøre, skal jeg sige det til hans forældre er det det rigtige, skal jeg kontakte nogen, eller hvad?

vil gøre alt hvad der skal til!! håber i kan hjælpe mig! Vil ikke miste ham!

kærlig hilsen “…….”

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Det er ikke nemt at hjælpe én som ikke helt kan se, at han har brug for hjælp. Jeg kan godt forstå, hvis de ting din kæreste fortæller dig gør dig ked af det og bange. Han betyder rigtig meget for dig og du vil ikke miste ham og du betyder også meget for ham.

Du er den eneste som han har fortalt om stemmerne og det lyder til, at de påvirker hans selvværd og at han har svært ikke at høre dem. Blandt andet fortæller de ham, at han ikke er god nok til dig og at han en dag vil begå selvmord.

Måske tænker han ikke over, hvor bekymret du bliver og hvor stort et ansvar han lægger på dig, når han ikke taler med andre om det. Men det er jo faktisk et alt for stort ansvar for dig , og det er ikke ok at du står med det alene - er du mon enig med mig i det? Uanset hvad der sker, så ville det ALDRIG være din skyld eller ansvar. Det er vigtigt at du passer på dig selv og du derfor får hjælp af andre til at hjælpe ham. At skrive herind var første skridt på vejen. Herefter er der andre, f.eks. dine forældre - dem kan du sige det, så de kan støtte dig og til hans forældre, der skal hjælpe ham, så du ikke står alene med ansvaret for, hvordan han har det. For han kan få hjælp til at stoppe stemmerne han høre.

Måske er han bange for, hvad hans forældre siger og hvad der vil ske, når han fortæller dem om, hvordan han har det. Måske ved han ikke, at der er mulighed for at få det bedre og at han kan få hjælp til at håndtere stemmerne i hovedet? Der er faktisk flere unge som har det ligesom ham. Måske det ville være en ide at kigge ind på http://tabu.dk/forside/unge.aspx  - det er en rådgivning og måske kan I sammen kigge på den - også hans forældre. Her kan man også se, at der er hjælp at få. Der er også mulighed for at bruge www.headspace.dk , her kan man også komme ind og snakke med en rådgiver. Det håber jeg, at du og I vil kigge mere på.

For at hjælpe ham er du nødt til at få hjælp af voksne, som kan hjælpe ham til at få det bedre. Når du betyder så meget for ham, kan du jo være hans støtte i at få det bedre. Du kan tilbyde ham at være med når han siger det fx til sine forældre. I to kan aftale en dag og tidspunkt, så der var ro og tid til at snakke om det. Hvordan lyder det?  Ellers kan han eller du skrive et brev til hans forældre?

Jeg håber, at du vil bruge noget af al din omsorgsfuldhed på at få hjælp til ham hos hans forældre, også selvom han måske ikke til at starte med kan se, at du gør det for hans skyld.

Hvis du har brug for flere råd eller hjælp er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111. Måske kan I også kontakte os sammen. Det er jo gratis og anonymt.

Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.