Stemmer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Hvor må det føles skræmmende. For en underlig ting foregår i dit hoved: To stemmer, der skændes. Den  ene stemme stopper ikke, før du giver den ret. Den vil også have dig til at gøre ting.

Det må være svært at holde fokus på ting og mennesker i den virkelige verden, når stemmerne i dit hoved stjæler din opmærksomhed.

Ting man mærker i sit hoved, kan være svære at tale om. Man vil jo bare gerne ‘have kontrol’ med sit eget hoved. Man kan komme til at føle sig forkert. For andre mennesker kan have svært ved at forstå, når man fortæller om stemmerne. Det er godt, at du skriver du til mig.

På BørneTelefonen sker det, at andre unge fortæller os om ‘stemmer’. Tydelige stemmer – der ikke kommer fra en eller flere virkelige personer – men som  ‘blander sig’ og presser sig på.  Det må føles ubehageligt og kræve energi, som skulle være brugt på andre ting.

Jeg har nogle råd til dig:

  • Find personer, der kan hjælpe dig. At hjælpe sig selv er altid meget svært. I din situation er det ekstra svært, for du bliver forstyrret, når du skal tænke. Du får brug for en eller flere tæt på dig, der kan tænke sammen med dig. Er det muligt for dig at tage fat i nogen nær dig?
  • Giv din læge et besøg. Du kan ikke satse på, at stemmerne går ‘væk af sig selv’. Selvom du ikke føler dig syg, så kan lægen vise sig at blive en stor hjælp for dig og måske berolige dig. Det kan også være, at lægen skønner, at du skal have hjælp. Lægen kender de steder, der har hjulpet andre unge af med ‘stemmer’, som har forstyrret dem. Du kan også bruge sundhedsplejersken på din skole, hvis din skole har en.
  • Du kan tage kontakt på mange måder. At tale om ‘stemmerne’ vil nok kræve alt dit mod, men du har fundet mod i dig selv til at åbne dig for mig. Det kan du også gøre overfor din læge. Måske kan du bare ringe eller skrive til lægen i første omgang. Du kan også videresende det, vi har skrevet til hinanden. Måske kan du følges med din mor eller far derhen? Du kan også tage fat i en god lærer eller en helt anden voksen, du tror på. Hvem kan du komme i tanke om?
  • Giv ikke op. Du udtrykker dig klart og præcist i dit brev, man forstår så tydeligt, at stemmerne forstyrrer dig. Åbner du dig overfor en person, der siger, at det er en ‘lille ting’ og at I skal se ‘tiden an’ og den slags – så gå videre. For du skal finde en person, der kan se, at du nu har brug for den rigtige hjælp og støtte. For det du oplever, virker ‘skræmmende på dig’. Og det skal du have hjælp til nu – uanset hvad!
  • Andre muligheder: Din far eller mor kan ringe til forældretelefonen på tlf: 35 55 55 57. Det kan være, at dine forældre får brug for ideer til, hvordan han bedst støtter dig lige nu. Det er også en mulighed at kontakte Bedre Psykiatri Ungdom . Læger og andre sidder klar til at tale om, hvordan jeres familie får den bedste støtte. De taler også med pårørende.

Jeg bliver ikke bekymret og bange for det, du fortæller i dit brev. Det er vigtigt for mig at sige. Uanset hvad du oplever, er der virkelig god hjælp at hente.  Når du kommer til lægen, får du de allerbedste kort på hånden, så du kan blive afklaret – og måske få en hurtig og god hjælp.

Husk at vi er der for dig. Vi vil altid gerne tale med dig på tlf: 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.