Brev
Stalker? eller ej?
Hej bb
Jeg er en pige på 12 år.
Som mange andre har jeg Instagram og går meget op i at få følgere
men en dag begyndte der en mand at følge mig han kiggede på alle mine billeder inde på insta Selfies OB’s
han sendte mig hjerter og sagde at vi var venner
jeg er meget bange han er 20 og bor i Spanien men da jeg jo var dum nok til ikke at tænke mig om skrev jeg meget om mig hvor jeg boede min alder fødselsdag og han spurgte til mit tlf nummer
hvad skal jeg gøre og er han stalker
Kh den usikre pige;(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Det må have været en rigtig ubehagelig oplevelse, når en voksen, du ikke kender, begynder at interessere sig for dine billeder og hvem du er. Det er ikke noget, man skal gå rundt alene med.
Du er kommet til at skrive til ham, hvor du bor osv. Og som du selv skriver, ved du godt, at det ikke er noget man skal skrive til fremmede på nettet. Men rigtig mange unge kommer til at svare på personlige spørgsmål – måske netop fordi de gerne vil have følgere. Måske har han fortalt en masse om sig selv, og derfor har du måske følt et pres for også at fortælle noget om dig?
Du spørger, om han er stalker. Måske er du bange for, at han skal opsøge dig? Det tror jeg ikke, du behøver at være bange for. Men jeg tror, det er vigtigt, at du bryder kontakten til ham. På nettet er det bedst, at man er venner med og har følgere, som man også kender i virkeligheden.
Ved dine forældre noget om, at han har skrevet til dig? Hvis de ikke ved noget, er det en rigtig god idé at fortælle det til dem. På den måde kan de nemmere hjælpe dig, hvis han skriver igen, eller du måske bliver bange.
Måske ved dine forældre endnu ikke, at du har Instagram? Så må du meget gerne ringe eller skrive, og så vil vi give dig nogle idéer til, hvordan du kan få snakket med dem. Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe, hvis du har brug for at snakke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen