Brev
Stram kurs kan ødelægge mit liv
Hej
Jeg har hørt hvad stram kurs vil gøre. Det er jeg ikke glad for begrund af at min mor kommer fra udelandet og er derfor udlænding, og bare fordi at min far og mor eller andre siger at jeg ikke skal være bange. Men det er jeg alligevel jeg er 8 år og er bange for hvad stram kurs vil gøre😰
Dreng, 8 år

Svar fra
Børnetelefonen
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Kære dreng på 8 år,
Jeg kan godt forstå, at du er bange for Stram Kurs. Måske du slet ikke forstår, hvorfor nogen skulle være sur på dig og din mor. Jeg ved du ikke er alene om at have det sådan. Derfor er det så godt, at du skriver herind. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med, at få det bedre.
Din mor er fra udlandet og du bærer derfor et andet land i dig. Før Stram Kurs var du måske ikke helt så bange for, hvad det betød for dig. Men efter Stram Kurs for eksempel har sagt, at alle udlændinge skal ud af Danmark, forstår jeg godt, at du bliver bange. For betyder det så, at dig og din mor bliver smidt ud af Danmark? Det tror jeg ikke.
Lige nu står Stram Kurs til at få 2,6 procent af stemmerne. Det vil sige, at hvis du delte en kage op i 100 stykker så ville Stram Kurs kun få to et halvt stykke kage. Der er altså 97 stykker kage tilbage til politikere, som ikke mener det samme som Stram Kurs. Det er rigtig meget kage.
Vi har især en lov i Danmark, som gør det meget svært for Stram Kurs at gøre det, de vil. Den vil jeg lige fortælle dig lidt om, så du kan se, hvor svært det vil være for Stram kurs at smide danskere, der bærer på andre nationaliteter ud af Danmark.
Grundloven
Grundloven er en aftale danskere lavede for over 150 år siden. En aftale som er næsten umulig at bryde. For at bryde aftalen skal næsten alle politikere være enige. Og som jeg fortalte dig med kagen før, så er der rigtig mange, som ikke mener det samme som Stram Kurs.
I grundloven står der, at danskere med andre lande i sig, skal have det ligeså godt som alle andre danskere. Grundloven betyder, at alle med dansk statsborgerskab skal behandles på samme måde. Derfor kan Stram Kurs heller ikke bestemme, at du ikke er dansker mere. Derfor kan de heller ikke smide dig ud. For du er dansker, selvom din mor er fra et andet land.
Der er også mange andre aftaler, som vil gøre det rigtig svært for Stram Kurs. Måske du kan spørge en af dine lærere i skolen om han/hun kan fortælle mere om det?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig til at forstå, at der er rigtig mange voksne mennesker, som også er bekymrede omkring Stram Kurs. Måske dine forældre har det på samme måde?
Det vigtigste lige nu er, at du er tryg og ikke føler dig bange mere. Derfor tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du viste dine forældre dit brev og mit svar. Måske de kan hjælpe dig, når du bliver bange, og måske de også kan tage en snak med din klasselærer? Det håber jeg virkelig, du har mod på.
Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116 111, hvis du stadig er bange. Vi vil meget gerne hjælpe dig. Ingen børn skal gå rundt og være bange, ligesom du er.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen