Brev
Sprogrejse?
Hej
Jeg har i længere tid gået og overvejet at tage på sprogrejse til et engelsktalende land her til sommer i omkring 2-3 uger. Jeg vil for det første gerne prøve noget nyt og udvikle mig som person, men jeg elsker også bare at få lov til at opleve nye og anerledes kulturer. Og så kan jeg godt lide sproget engelsk.
Problemet er bare at jeg har altid været en rigtig genert person. Det er blevet bedre her efter jeg er startet i 9. klasse men det er ikke væk. Jeg er bare bange for det der med at skulle tage afsted alene sammen med en masse fremmede. Jeg er bange for at jeg ikke kan få nogen venner og at jeg ikke er god nok til engelsk og at det derfor slet ikke bliver en god tur.
Men på den anden side håber jeg lidt at det er noget der måske kunne være med til at udvikle mig som person og måske kunne jeg komme lidt mere af med min generthed…
Det er også noget jeg tænker der måske kan være med til at forberede mig lidt bedre på at skulle møde nye mennesker på gymnasiet som jeg skal starte på efter sommer, hvilket jeg er rimelig nervøs for.
Jeg har snakket lidt med mine forældre om det og det virker som om at de synes at det er en god ide. Nok også fordi de ofte har forsøgt at hjælpe mig i forhold til min generthed og havde derfor nok ikke lige regnet med at jeg selv kom og forslog sådan noget.
Jeg ved bare ikke om min generthed måske kan være med til at ødelægge turen eller om jeg bare skal tage afsted og så se hvordan det går?
Jeg håber mit brev gav mening. Tak på forhånd 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15år
Tusind tak for dit brev. Det er en vildt fed ide at tage på sprogrejse. Jeg kan godt følge dig i dine tanker om at være bange for, at din generthed skal komme i vejen. Det er da også lidt skræmmende at skulle prøve noget nyt. Men det er også en rigtig god øvelse i at gøre noget, du har lyst til på trods af din generthed.
Det korte svar jeg vil give dig er: selvfølgelig skal du tage afsted!
Der er ikke noget federe end at komme ud at opleve verden, og du skriver jo også selv, at du elsker at opleve noget nyt og andre kulturer. Og det er dejligt at høre, at du har dine forældres opbakning.
Vi har ofte en tendens til at sætte en masse bekymringer op i hovedet på os selv. Men i 99% af tilfældene sker der ofte ingenting. Så har vi bare brugt en masse unødig tid på at gå og bekymre os.
Det gode ved at være afsted er faktisk, at de andre ikke kender dig. De ved ikke, at du er genert, så på den måde kan du nok faktisk bedre være dig selv.
Du nævner selv en masse gode ting og tanker omkring det at tage afsted. Det lyder til, at du virkelig har lyst. Jeg er enig med dig i, at du på sådan en rejse får mulighed for at prøve nogle grænser af. Og at det er noget, man udvikler sig meget af.
Så, selvfølgelig skal du afsted. Skulle du mærke genertheden (hvad du jo nok kommer til), så husk på  at de andre måske er mindst lige så generte. Derudover vil I sikkert have et program for dagene, hvor der er taget hensyn til, at I skal lære hinanden at kende.
Derudover så er det kun 3 uger du skal afsted, og du vil formentlig tænke, at tiden går alt for hurtigt. Men du vil helt sikkert få en masse oplevelser for livet.
Du kan evt. aftale med dine forældre, at du kan ringe hjem engang imellem, hvis du har brug for at tale med dem.
Jeg håber, at du får en helt fantastisk tur!
Hvis du har lyst, er du også velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke lidt mere om det.
De kærligste hilsner BørneTelefonen