Brev
Sport
Hej.
Det er sådan at Min mor og far rigtig gerne vil have at jeg går til denne bestemte sport. Alle mine venner går der og jeg ville egentlig også gerne, men hver gang jeg tænker på det får jeg ondt i maven, og har så ikke rigtig lyst:( hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Tak for dit brev.
Det er en god ide at gå til sport eller anden aktivitet i fritiden. Dog tænker jeg, at du skal bruge din fritid på noget som du selv har lyst til og ikke gå til en sport som din mor og far har valgt for dig.
Du skriver, at dine venner også går til denne sport, og at du også har lidt lyst – men du får ondt i maven når du tænker på det.
Jeg bliver nysgerrig på hvordan du får ondt i maven ?
Mon det er fordi, du er spændt på at gå til sport med alle dine venner. Eller får du ondt i maven, fordi du ikke rigtig har lyst til at være en del af denne sport ?
Begge dele kan være almindeligt, men hvis du ikke har lyst til at gå til sport som din mor og far har valgt, så tænker jeg det er helt OK at melde fra.
Tal med dine forældre om, hvordan du har det, og så kan I sammen prøve at finde en løsning. Det er bestemt ikke meningen at du skal føle ondt i maven, når du tænker på denne sport.
Har du brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at kontakte os på nr 116111
Kram fra BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.