Spøgelse hypnotiseret ?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Peter Plys pige,
Tak for dit brev. Super flot at du tør stå ved, at en gyserfilm har gjort så stort indtryk på dig.
Jeg tror bestemt ikke, at du er sindssyg, men du har set en film, som har gjort så stort indtryk på dig, at du har svært ved at finde ud af, hvad der er virkelighed, og hvad der er fantasi, når dine tanker driller dig.
Jeg tror, du har ret i, at du måske skal have lidt hjælp, til at få dine tanker ud af hovedet, så ikke de popper op og gør dig bange.
Først synes jeg, du skal give dig selv lov til at sove sammen med nogle, så du kan få den tryghed, der skal til, for at du kan få din nattesøvn. Det er helt naturligt at ens fantasi kan løbe lidt af med en, når man skal sove. Har du mon mulighed for det..?
Det kan måske også være en hjælp for dig at få skrevet dine tanker ned i en lille bog, så de kommer ud fra dit hoved, at sove med lidt lys tændt og nogle har også glæde af at høre lidt beroligende musik, når de skal falde i søvn.
Jeg tænker også, at du skal snakke med dine forældre om, at du har set den her film, og den har gjort dig lidt bange på den måde, som du så flot beskriver til os. Jeg ved godt, det kan være svært at sige, men jeg tror, det er vigtigt, at de ved hvordan du har det for at kunne støtte og hjælpe dig gennem den næste tid.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Måske kan de hjælpe med nogle andre råd.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.