Spiseforstyrret?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Tak for dit brev. Hvor er det stærkt af dig, at du har skrevet til brevkassen, når du ellers føler, at du ikke helt har mod på at bede din mor om hjælp til at komme ud af alle de forvirrende og svære tanker omkring mad og din vægt.

I forhold til alle dine tanker omkring mad og vægt er det ofte sådan med spiseforstyrrelser, at man bliver ramt af dem, fordi man føler, at der er noget i livet, man ikke helt kan kontrollere eller er tilfreds med. Hvis man er omgivet af meget kaos i en tid (det kan både være pga. af noget, der sker omkring en, men det kan være pga. ens egne tanker), kan det virke rart at kunne kontrollere et eller andet: og det sker så desværre sommetider, at det bliver maden/vægten. Problemet er “bare”, at man jo faktisk ikke kontrollerer maden og vægten på en måde, som er god og sund for sig selv. Det kan være meget usundt at leve med en yoyo-vægt, både for kroppen, men også for ens sind og tanker. Det er enormt krævende og tærende, at man hele tiden tænker på sin vægt og på, hvor meget man nu har spist, og hvornår man “må” spise igen. Måske har du oplevet, at du nogle dage faktisk har svært ved at koncentrere dig om ret meget andet end mad?

Jeg fornemmer også tydeligt, at du godt ved, at det forhold, du har til mad og din vægt lige nu, faktisk ikke er særlig sundt. Når man sulter sig selv, og derved ikke giver kroppen nok energi, kan medføre livsvarige skavanker og mén – især hvis man samtidig presser sin krop med en masse motion. I de værste tilfælde kan det faktisk være livsfarligt at have en spiseforstyrrelse, så jeg er glad for at læse, at din mor er opmærksom på dig, og at hun bekymrer sig om dig.

Jeg tænker på, om du mon også har mod på at fortælle hende om alle dine tanker omkring mad og vægt? Måske kunne du endda vise hende det gode brev, du har skrevet til mig – evt. sammen med mit svar? Nogle gange kan dét gøre en svær samtale lidt lettere.

Jeg kan godt forstå, at du føler, at du ikke helt tør bede om hjælp i forhold til dine tanker omkring mad og vægt, men hvis man f.eks. går til lægen, hjælper han/hun en videre til nogle specialister, der er vant til at arbejde med mennesker, der bliver ramt af spiseforstyrrelser. Det kan f.eks. være en diætist og en psykolog. De vil f.eks. kunne hjælpe dig med at finde frem til din idealvægt og med at finde ud af, hvordan du kommer derhen, og hvordan det kan ske i et tempo, som føles OK for dig. En diætist vil kunne hjælpe dig med at lave et mad- og motionsprogram, og en psykolog vil tale med dig om alle de følelser, der er forbundet med dine tanker omkring vægt og mad, og han/hun vil kunne give dig nogle redskaber til at komme ud af de tanker, så du kan få det bedre.

At have en spiseforstyrrelse handler ikke nødvendigvis om, at man er tynd. Det kan også være en spiseforstyrrelse, at man spiser for meget – eller at man ikke spiser noget det halve af dagen, men overspiser om eftermiddagen/aftenen. Det kan også være, at man spiser “normalt”, men føler sig helt besat af tanker omkring mad og motion. Der findes mange forskellige former for spiseforstyrrelser, så uanset, hvad du vejer, får du i hvert fald ikke at vide, at du er for tyk til at have en spiseforstyrrelse. Det er nemlig ikke altid, at vægten fortæller, at der er et problem.

Hvis du ikke synes, du har mod på at tale med din mor om, kan der måske være en anden voksen, som er tæt på dig, du kunne finde mod til at tale med? Det kan være, at du har mod på at tale med din far? Eller måske en moster? Det kan også være, at du har lyst til at tale med en venindes mor eller en lærer? Det vigtige er, at du får talt med en voksen, som måske kan hjælpe dig med at få talt med din mor. Og det er vigtigt, at du får samlet mod til at få nogen til at hjælpe dig med at gå til lægen.

Hvis du ikke lige ved, hvem du kan snakke med, og hvis du har brug for at tale med nogen om, hvordan du får snakket med din mor eller en anden, er du meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen. Vi kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem du kan snakke med, hvis det ikke skal være din mor, og vi kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få talt med din mor, hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du skal gribe det hele an.

De aller kærligste hilsner

BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser