Sorg og Død

Hej BørneTelefonen.

Vi er 2 piger som elsker Hindanden virkelig højt.

Den ene er b og den anden er K.

B mistede sin far for et år siden og er begyndt at forstille ham når hun sover. Hendes far gik fra hende og hendes lillesøster og mor da hun var 7 han blev derefter gift med en sindsyg kvinde! Som truer os.

K har en sygdom og har det ikke så godt derhjemme. Vi har kendt Hindanden i 3 år og har kun Hindanden.

Vi føler ikke vi tilhører skolen som vi går på. Vi bliver mobbet og drillet vær dag. Til sidst forbød vores forældre at lege sammen eller være sammen. Men vi kan ikke slippe Hindanden

og B føler at når hun går i seng kommer hendes far og kysser hende.

Vi begge har haft problemer og selvmords tanker.

Vi græder sammen og alene vær dag og alle i klassen har beskyldt os for at være onde mod andre fordi at de mobbede os og til sidst fik vi nok og råbte tog så stille!

Derfor tog vores inspektør en snak med os og vores mor og K’s pap far og far.

Vi har det virkelig skidt og vi ved ikke hvad vi skal gøre!

Bs fars kone truer også med SMS-er.

Kh K og b

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære B og K.

Når jeg læser jeres brev tænker jeg aller først: Hvor er det godt, at I har hinanden! Midt i alle problemerne, har I to heldigvis fundet hinanden. Det er vigtigt, at have en god veninde, når man har det svært.

Det er rigtig godt, at I har skrevet jeres brev, for jeg synes, det lyder som om, at I begge to har brug for noget hjælp.

Det var fint, at I sagde fra, da jeres klassekammerater mobbede jer. For mobning skal ingen finde sig i. Alle børn har ret til at gå i skole uden at blive mobbet. Jeres inspektør har haft en snak med jer og jeres forældre om mobningen. Jeg håber, at der også er nogle, der har snakket med klassen om det. For mobning opstår altid, fordi klassen fungerer dårligt. Og i jeres klasse skal de voksne hjælpe eleverne med at behandle hinanden ordentligt. Det er ikke jeres skyld, at I bliver mobbet. Det er fordi, klassen skal lære at være sammen på en bedre måde.

Nu er det snart sommerferie, men hvis mobningen fortsætter efter ferien, skal I snakke med jeres klasselærer om det. For det er lærernes opgave at hjælpe eleverne, så der ikke bliver mobbet.

Jeg synes også, at I begge to skal snakke med en god lærer eller sundhedsplejersken om, at I har det svært, og at I har selvmordstanker. Prøv at tænke på, hvem af de voksne, I bedst kan snakke med. I har begge to brug for, at en voksen hjælper jer til at få det bedre. En lærer og en sundhedsplejerske skal hjælpe børn, der ikke har det godt i skolen eller i familien.

I skal også fortælle om de truende SMS´er, som B´s fars kone sender til jer. Det er slet ikke i orden, at en voksen person gør sådan noget mod børn. Det er  ulovligt at true børn, og hun kan blive meldt til politiet for at gøre det.

Når B drømmer om sin far, er det en del af hendes sorg, der viser sig i drømmene. Det er ikke spor mærkeligt. Måske kunne B have glæde af at deltage i en sorggruppe med andre børn, der også har mistet en forældre. Det er der mange børn, der har haft stor glæde af. Måske kan sundhedsplejersken hjælpe B med at snakke med B´s mor om det.

I har gjort det helt rigtige ved at skrive brev om jeres problemer. For når man har det svært, er det aller vigtigste, at man får fortalt om det. Og det er I nu startet på.Jeg håber, I vil gå videre med det, og betro jer til en voksen på jeres skole.

Hvis I ikke synes, I kan finde en voksen på skolen, I vil snakke med, vil jeg foreslå, at I ringer til BørneTelefonen på 116111. Så kan I snakke med en rådgiver om, hvem der ellers kan hjælpe jer. Vi vil meget gerne lytte til jer.

Held og lykke med det.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.