Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Social Angst og Motion

Kære BB

Jeg er i rigtig dårlig form, og har været det længe. Nu vil jeg gerne ændre det, men pga. min social angst ved jeg ikke hvordan!

Jeg sveder hurtigt, og bliver rød i hovedet af motion, og det gør mig rigtig utilpas hvis jeg er sammen med andre!

Jeg er bange for at de vil dømme mig! De har jo nok gået til den sport længere tid end mig! Og er i bedre form end mig!

Når jeg søger på internettet efter sportsgrene, finder jeg hurtigt ud af at jeg leder efter de mindst aktive, og det går jo ikke! Jeg vil jo gerne i bedre form.

Jeg går tit ture med min mor, hvilket jo er med til at ændre det, men i længden er det bare ikke nok.

Min far (som ikke dyrker motion) har selv sagt at han har givet op med mig. Han ved ikke hvordan han skal få mig til at dyrke mere motion.

Hvad skal jeg gøre?

Det gør mig rigtig trist at jeg er i så dårlig form. Jeg er ikke tyk på nogen måde, så jeg vil ikke tabe mig, jeg vil bare gerne bedre form.

Det irritere mig så meget, at social angsten stopper mig! Og så har jeg heller aldrig været en fan af motion:/

Kan i hjælpe mig? Har i nogle tips til hvad jeg kan gøre?

Hilsen S

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S

Hvor er det fint, du skriver ind om din bekymring om social angst og at komme i bedre form. Tak for det. 

Faktisk kan man sige, at du allerede er begyndt at løse dit problem. Som du selv skriver, går du ture med din mor. Bliv endelig ved med det. Det er flot at du selv er begyndt at gøre noget! At sin far siger, han har givet op på at du kommer i bedre form, er bare slet ikke okay og heller ikke rigtigt. Selvfølgelig kan du det. Hvor er det godt, det virker til din mor støtter dig i det. 

Når man dyrker sport og rører sig, er det helt normalt at blive rød i hovedet. Tit er det faktisk først når man bliver rød i hovedet, at ens form begynder at blive bedre. Det er der man presser sig selv, og det er det, der rykker. Prøv at tænk på at alle andre, du dyrker sport med også kommer til at se sådan ud i hovederne. På den måde er man i samme båd. Det kan måske være en idé at starte på et begynderhold, hvor alle er begyndere. Så er der ikke så meget pres på. 

Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle venner, der dyrker sport? Måske det kunne være rart at starte til noget sammen med dem. Det kan gøre at du føler dig lidt mere tryg. Da det virker til du har et fint forhold til din mor, kunne I måske også starte til noget sammen? Fx fitness, dans, badminton, eller hvad I synes kunne være sjovt. Med hende er du tryg og måske I vil hygge jer med også at have dette sammen?

Til slut vil jeg råde dig til at snakke med din mor om, hvordan du har det. Det virker til hun kan være en god støtte for dig. Og måske har hun nogle andre gode råd til, hvad du kan gøre. Og ellers er det altid vigtigt, at man får fortalt nogen, om ens bekymringer. Så skal man nemlig ikke gå med dem alene. Det håber jeg, du vil tage til dig.

Omkring social angst bliver jeg nysgerrig på, om du har talt med nogen om dette? For nogen kan det være en hjælp at tage en snak med ens læge, som måske vil kunne hjælpe, eller henvise til en som kan. Det kan fx være nogle psykologsamtaler, hvor der vil blive lyttet og du vil få nogle råd til, fx at styrke dit selvværd og finde mod til at du er god nok lige præcis som den du er. Også når du bliver rød i hovedet og sveder til sport, det er så meget ok, det gør vi alle. 

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat