Brev

Social angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år.

Hvor er det sejt, at du er blevet bedre til det sociale, som du skriver. Godt gået!

Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at det stadig kan være svært at tage afsted uden at blive nervøs. Du skriver, at du tænker 'hvad nu hvis' inden et arrangement eller en fest. Og jeg tror faktisk, det er en tanke, mange kan genkende. Der er helt sikkert andre end dig, der er nervøse til festerne og arrangementerne. Også selv om du ikke kan se det på dem.

Jeg får fornemmelsen af, at du har arbejdet med dig selv, sådan at du i dag tør mere end tidligere og derfor har fået et større socialt liv. Det er virkelig flot. Det må have krævet mod og en indsats. Mon du kunne bruge denne erfaring? Kan det hjælpe dig at tænke på, at du faktisk allerede har lært at kontrollere din nervøsitet mere og mere? Og at du derfor er godt på vej.

Måske kunne det også hjælpe dig at se din nervøsitet som noget uden for dig? Jeg ved, at nogle unge bruge en teknik, hvor de mærker nervøsiteten helt fysisk. Hvor i kroppen sidder den? Hvilken farve har den og hvilken form? Når så følelsen er mærket, så bliver den faktisk mindre. Måske kunne du også prøve det af? 

Det kan samtidig være en god ide at have nogle strategier for, hvad du skal gøre ved festen eller arrangementet. Hvem vil du gå hen til først? Og hvad vil du tale om? Kender du en sjov vits, du kan fyre af? Hvis du har tænkt over det på forhånd, vil du måske føle mere sikkerhed. Måske ville det også kunne hjælpe på bekymringerne, hvis du fulgtes hen til arrangementet med nogen? Du kunne evt. spørge en fra klassen, om han vil følges? Nogle gange føles det rart at være to, der kommer sammen. 

Mon du tidligere har talt med nogen om det? Måske dine forældre? Mon ikke de kunne støtte dig. De kender dig jo, så måske har de også nogle gode ideer til, hvad du kan gøre. Det kan endda være, de selv har haft det på samme måde, da de var unge.

Du kunne også prøve at ringe ind til os her på BørneTelefonen? Så ville vi kunne snakke lidt mere om, hvad det er, du præcist er bekymret for. Og sammen komme frem til nogle forskellige ting, du kan prøve af. Måske kunne det endda være en god øvelse for dig at snakke med nogen om det. For det kan nogle gange hjælpe på ens problem, at man får sagt det højt. Her kan BørneTelefonen være et godt sted.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat