Brev
Social angst
Hej,
jeg er en pige på 15 år, og jeg har virkelig brug for hjælp..
Jeg har aldrig været specielt populær i skolen, men jeg har da altid haft et par venner som jeg kunne være sammen med, så det har ikke været så slemt.
For ca. et år siden begyndte jeg at lægge mere og mere mærke til hvad folk sagde og tænkte om mig, og siden det er mit selvværd bare styrtdykket.
Jeg har udviklet social angst, og jeg har flere gange oplevet milde angstanfald i skolen. Jeg kan slet ikke holde en samtale kørende mere, da jeg bare konstant tænker over hvad andre tænker om mig, og det gør det endnu sværere for mig at tale til andre mennesker.
En af de værste ting ved at være nervøs hele tiden, er at jeg (så klamt som det nu lyder) koldsveder konstant. Det er gået så vidt at jeg er begyndt ikke at have lyse trøjer på, og trøjer der sidder stramt. Det lyder måske ikke så slemt, men det påvirker virkelig min dag negativt, og jeg tænker også konstant over om nogen lægger mærke til noget, hvilket bare gør mig mere nervøs.
Jeg vil rigtig gerne have professionel hjælp, men jeg tror ikke at jeg har mulighed for at få det, uden at mine forældre opdager noget, men jeg føler heller ikke at jeg kan fortælle mine forældre hvordan jeg har det.
De tror at jeg er denne her populære glade pige i skolen, med massere af venner, og jeg føler bare at jeg kommer til at skuffe dem så meget, hvis jeg fortæller dem sandheden.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for angsten har nærmest overtaget mit liv, og jeg er desperat efter hjælp!
Tak på forhånd
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er virkelig godt og modigt af dig at skrive herind. Det lyder til, at angsten har fået for godt fat lige nu. I den situation du er i lige nu, er det vigtigt at få hjælp fra andre. Det er flot, at du kan sætte ord på og beskrive, hvordan du oplever det.
Nogle gange kan man opleve, at ens nervøse-tanker tager mere og mere plads. De kan faktisk også tage helt overhånd, så man oplever at være i et alarmberedskab, når man er sammen med andre. De nervøse tanker kan også gøre, at man lægger mere vægt på negative tanker om, hvad andre måske tænker om én. De positive tanker får ikke samme plads, selvom andre måske slet ikke tænker negativt om én. Det kan påvirke ens selvværd og gøre, at man ofte føler, at man gør noget forkert. Ens opmærksomhed kan derfor komme til at centrere sig om at skulle gøre tingene på den rigtige måde. Det kan gøre, at man oplever koldsved, hjertebanken, en nervøsitet for rødmen eller andet. Gad vide, om du kan genkende noget af det eller oplever det helt anderledes?
Det kan være en udfordring at skulle fortælle ens forældre, hvordan man faktisk har det. Som du skriver, kan man være i tvivl, om ens forældre ændrer deres syn på én eller bliver skuffede. Det er min erfaring, at forældre vil det bedste for deres børn, og de fleste vil gerne vide, hvordan deres barn faktisk har det. Hvis dine forældre får at vide, hvordan du har det, har de også mulighed for at hjælpe og støtte dig. For mange er det også en lettelse at få fortalt det til deres forældre, da de kan støtte en og tage hensyn. En mulighed er, at du viser dine forældre det brev, du har skrevet herind. På den måde kan de se, hvordan du har det. Ellers kan du overveje, hvordan du kan få det sagt til dem. Hvilken måde vil være bedst for dig at sige det på?
En anden mulighed er også at tage kontakt til din læge, som vil kunne rådgive dig i forhold til, hvordan du kan få hjælp. En start kan være at bestille en tid hos din læge. Derudover kan du tale med den lærer, du er mest tryg ved. Du vil blandt andet kunne tale med din lærer om, hvad der kan gøres i skolen for at støtte dig. Hvornår vil være et godt tidspunkt at fortælle din lærer om det?
Det er godt, at du reagerer på det, du oplever lige nu, og det er vigtigt at få hjælp, så du kan få det bedre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen