Brev

Social angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er virkelig godt og modigt af dig at skrive herind. Det lyder til, at angsten har fået for godt fat lige nu. I den situation du er i lige nu, er det vigtigt at få hjælp fra andre. Det er flot, at du kan sætte ord på og beskrive, hvordan du oplever det.

Nogle gange kan man opleve, at ens nervøse-tanker tager mere og mere plads. De kan faktisk også tage helt overhånd, så man oplever at være i et alarmberedskab, når man er sammen med andre. De nervøse tanker kan også gøre, at man lægger mere vægt på negative tanker om, hvad andre måske tænker om én. De positive tanker får ikke samme plads, selvom andre måske slet ikke tænker negativt om én. Det kan påvirke ens selvværd og gøre, at man ofte føler, at man gør noget forkert. Ens opmærksomhed kan derfor komme til at centrere sig om at skulle gøre tingene på den rigtige måde. Det kan gøre, at man oplever koldsved, hjertebanken, en nervøsitet for rødmen eller andet. Gad vide, om du kan genkende noget af det eller oplever det helt anderledes?

Det kan være en udfordring at skulle fortælle ens forældre, hvordan man faktisk har det. Som du skriver, kan man være i tvivl, om ens forældre ændrer deres syn på én eller bliver skuffede. Det er min erfaring, at forældre vil det bedste for deres børn, og de fleste vil gerne vide, hvordan deres barn faktisk har det. Hvis dine forældre får at vide, hvordan du har det, har de også mulighed for at hjælpe og støtte dig. For mange er det også en lettelse at få fortalt det til deres forældre, da de kan støtte en og tage hensyn. En mulighed er, at du viser dine forældre det brev, du har skrevet herind. På den måde kan de se, hvordan du har det. Ellers kan du overveje, hvordan du kan få det sagt til dem. Hvilken måde vil være bedst for dig at sige det på?

En anden mulighed er også at tage kontakt til din læge, som vil kunne rådgive dig i forhold til, hvordan du kan få hjælp. En start kan være at bestille en tid hos din læge. Derudover kan du tale med den lærer, du er mest tryg ved. Du vil blandt andet kunne tale med din lærer om, hvad der kan gøres i skolen for at støtte dig. Hvornår vil være et godt tidspunkt at fortælle din lærer om det?

Det er godt, at du reagerer på det, du oplever lige nu, og det er vigtigt at få hjælp, så du kan få det bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat