Social angst?

Hej

Jeg har længe døjet (i flere år faktisk) med at være genert, utilpas rundt om nye mennesker, kæmpe nervøsitet ved fremlæggelser og sådan.

Men nu har jeg tænkt over om man måske kunne gøre noget for at stoppe det, min nervøsitet og nerver er blevet langt værre af at være i hjemmeskole, mit hjerte banker så man kan mærke det helt uden på tøjet før hver time. Jeg har undret mig over om det kunne være en form for angst..

Men jeg ved at den eneste måde at finde ud af det på er ved at gå til lægen eller til psykolog, og jeg tør ikke spørge. For hvad hvis nu jeg ikke fejler noget og det bare var mig der overreagere. Mine forældre er meget overbeskyttende og lidt strenge.

Min mor foreslog at se en psykolog for 2,5 år siden, dengang nægtede jeg det, jeg havde en periode hvor jeg havde det meget dårligt hele tide, siden da har jeg flyttet skole og havde egentlig et godt år, men nu er jeg ikke glad længere. Hvad kan/skal jeg gøre?

Undskyld for de mange ekstra detaljer der nok ikke er nogen brug i, men det var rart at få det sagt 🙂

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige

Hvor er det godt at du skriver og fortæller det til os. Det er første skridt mod at få det bedre.

Det er sådan at man godt kan opleve at være nervøs, bange og få hjertebanken ved fremlæggelser, uden at man har angst. Det kan også være udtryk for angst. Om det er det ene eller det andet, så er det ikke spor sjovt at have det sådan. Der er flere unge, der oplever at de er blevet mere nervøse, og i det hele taget ikke har det særlig godt, med hjemmeundervisning. Det er virkelig godt at du spørger om hjælp.

Jeg kan læse at du er dygtig til at mærke, hvordan du har det, og jeg synes ikke at du overreagerer. Hvis man går til sin læge eller en psykolog, vil de heller ikke tænke at man overreagerer. De taler med mange forskellige mennesker, nogle har det rigtig dårligt, nogle mindre dårligt. Man kan godt få hjælp til at håndtere nervøsitet, og meget andet, selvom man ikke har angst.

Hvis vi nu sagde, at man i lang tid havde haft ondt i benet, så ville en læge undersøge det. Måske lægen ville finde ud af, at det ikke var brækket, men lægen ville ikke sige “du har ikke ondt, for dit ben er ikke brækket”. Lægen ville forsøge at hjælpe, sådan så det ikke gjorde ondt. Det er det samme hvis man er ked, nervøs og utilpas.

Du skriver at du føler dig utilpas og at dit hjerte hamrer afsted, det må ikke være særlig rart.  Du skriver også, at du har haft det bedre i en periode, men at det egentlig er noget som du har døjet med i flere år. Også før hjemmeundervisning. Derfor tænker jeg, at det er en god idé, hvis du taler med en voksen du kender. Kunne du have mod på det? Det kunne eventuelt være din mor, som du tidligere har talt med. Måske du kunne sige:

Mor, der er noget jeg har brug for at tale om. Jeg er bekymret for at jeg måske har angst. Måske det er en god idé, hvis jeg kan tale med en psykolog? Vil du hjælpe mig med hvordan man gør det?

Mærk efter hvem du har lyst til at fortælle det til. Det kan også være en lærer, som du synes er sød, hvis du ikke har lyst til at fortælle det til din mor. Dog tror jeg at det er en god idé, at du siger det højt, så du ikke skal gå og have det sådan. Som du selv skriver, er det rart at få sagt. Og du har allerede øvet dig på det ved at skrive til os. Det er modigt gjort.

Du er meget velkommen til at skrive til os igen. Du skal også være velkommen til at ringe til os på 116111, hvis du har brug for det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.