Brev
Skyderi i field’s
Hej børnetlf
Efter det der skete i fields er jeg meget bange.
Min far siger det bare er en sindsyg mand. Men jeg er stadig bange jeg skulle ha været i shopping center imorgen men er for bange for der sker det samme. min far siger han lover det ik sker. men det kunne han jo også ha sagt da det skete.
Jeg forstår ik at en person kunne være så sendsyg at skyde random mensker. og hvordan han har fådet en pistol.
Er bange for at tage i Tivoli og ud at shoppe for hvad nu hvis det sker.
jeg ville ønske verdnen bare var et rat sted altså hvorfor behøver der at findes pistoler. hvis ingen havde dem så ville der ik være brug for dem:(
pls hælp
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år,
Tak for dit brev. Jeg kan læse i dit brev, at du er blevet bange efter skyderiet i Fields. Det kan jeg rigtig godt forstå. Mange børn og unge føler sig utrygge efter det der skete. Det var også en meget voldsom oplevelse. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind til os.
Du skriver i dit brev, at du er bange for, at der vil ske det samme igen. Det er helt naturligt, at du tænker på den måde. Faktisk er din følelse af at være bange en følelse, som alle mennesker skal have, når vi oplever noget som er farligt. Nogen gange skal vi hjælpe vores kroppe og hoveder til at forstå, at der ikke er grund til at være bange længere.
Skyderier i Danmark sker utrolig sjældent. Danmark er nemlig et meget sikkert land, hvor vi har et meget stærkt politi. Politiet har mange opgaver. Den vigtigste er at beskytte dig og alle andre, som bliver udsat for kriminalitet eller andre uhyggelige episoder. Da der var skyderi i Fields rykkede politiet derfor rigtig hurtigt ud og var klar til at beskytte og hjælpe folk ud af bygningen i sikkerhed.
Du stiller et rigtig godt spørgsmål i dit brev. Hvorfor der skal være våben i verden? Det er ikke let at svare på. I Danmark er det ikke lovligt at bære våben uden særlig tilladelse. For eksempel har politiet tilladelse fordi, de er professionelle, og våbnene kan blive brugt til at beskytte mennesker.
Du gør det helt rigtige, når du skriver herind til os. Du åbner op for dine tanker og bekymringer, og måske mærker du allerede, at det er rart at tale om. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen eller ringe til os på telefonnummeret 116111, hvis du har flere tanker om skyderiet.
Det er nemlig vigtigt, at du bliver ved med at stille dine gode spørgsmål. Jeg kan forstå, at du har snakket med din far. Det er rigtig godt. Måske kan du tage dit brev og mit svar med til ham? På den måde kan i åbne for en ny snak om for eksempel politiet. Hvad tænker du om det?
Husk på, at når vi taler med andre om vores bekymringer og tanker, kan vi få en følelse af, at vores ‘rygsæk’ bliver lidt mindre tung at bære rundt på. Frygt er en helt naturlig reaktion på episoden i Fields, og du reagerer som mange andre også gør. Det er derfor også vigtigt, at du bliver ved med at tale med andre, hvis du har spørgsmål.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen