Skole

Hej BørneTelefonen i sommers flyttet jeg skole og har haft det lidt svært der. Da jeg kom var folk søde nok og det er de stadig men forleden dag fortalte en af mine venner at første dag jeg kom havde hun grint af mig begrund af mit tøj. Og andre dage hvor jeg har haft noget andet tøj på eller nyt farvet hår har folk fra min klasse grint af mig og efter det sagt at det faktisk var pænt nok men jeg tror ikke rigtig på dem. Jeg har efter det været bange for at gå i andet end en hoodie og jeans. Om aftenen ligger jeg tit og græder begrund af det der er sket. Jeg vil gerne finde noget at sige til dem men kan ikke for mig selv til det. Jeg er også tænkt på at få en psykolog til at hjælpe med alle de problemer jeg har men kan ikke snakke med mine forældre om det fordi jeg er bange.

12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige

Hvor er det modigt og godt, at du skriver ind til BørneTelefonen og deler dine tanker.

Først vil jeg gerne fortælle dig, at det er HELT normalt, at man bliver usikker, når man er i din alder. Det er en alder hvor der sker en hel masse med kroppen og med udviklingen. Måske får man lyst til at eksperimentere med sin tøjstil eller andre ting.

Du skriver, at dine skolekammerater her talt om dig, når du har haft noget nyt tøj på eller har farvet hår. Det er aldrig rart, når man føler folk taler bag ens ryg og jeg kan godt forstå, du synes det er svært.

Jeg tænker på, om der måske er en voksen på skolen, måske en lærer, som du har lyst til at tale med? Det kan nogle gange hjælpe, at få sagt det højt og læreren er jo på skolen og ser hvad der foregår. Det skal være sådan, at du kan gå i skole, uden at være ked af det og bange.

Du skriver også, at du er bange for at tale med dine forældre om det hele. Hvorfor mon det er sådan? Jeg tænker på om du er bange for om de forstår dig eller om de vil blive kede af, at du har det svært? Det er sådan, at de fleste forældre bare ønsker, at deres børn har det godt og hvis de kan hjælpe, så vil de gerne det. Derfor tænker jeg, at du måske alligevel kan prøve at fortælle dem, hvordan du har det.

Det er meget forskelligt, hvordan man taler sammen i familien. Nogle unge bor i familier, hvor man ikke snakker ret meget sammen. Nogle unge har erfaringer med, at de ikke taler så godt med deres forældre om svære ting. Jeg tænker på, om hvordan det er for dig?

Hvis du ikke rigtigt har nogen, du kan tale med – hvad så med at ringe til en af vores søde og dygtige rådgivere på tlf. 116 111?

Du er altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med nogen. Vi tager telefonen hele døgnet – også om natten.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.