Brev
Skilsmisse
Mine forældre er blevet skilt her for ca 1 år siden, så de har begge fået en ny kæreste.
Jeg har ikke mødt deres kærester endnu, men det er bare mærkeligt at tænke på, at ens forældre har en ny kæreste.
Men jeg tør ikke at sige at jeg er ked af det, jeg ved ikke hvorfor jeg kan bare ikke, og jeg er ret tit ked af det.
Så hvad skal jeg gøre?
Hilsen S
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Hvor er det godt, at du skriver herind. Det kan være rigtig svært, når ens forældre bliver skilt. Mange af de trygge familierammer, som du kendte fra før skilsmissen, bliver pludselig ændret.
Nu efter et år, har du måske vænnet dig lidt til nogle af de nye rammer. Men derfor kan man godt være ked af det alligevel og der er måske stadig nye ting, man skal vænne sig til.
Mange børn oplever især, at det føles mærkeligt og trist, hvis ens forældre får en ny kæreste. Det er en helt ny situation, at forestille sig, at ens mor eller far er sammen med en anden kæreste. Du gør dig sikkert også nogle tanker om, hvordan disse nye kærester er.
Du skriver, at du ikke tør at sige, at du er ked af det til dine forældre. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at skulle sige det. Det ved jeg fra andre børn og unge, at det kan være.
Måske vil du helst lade som om, at du har det godt og ikke gøre dem bekymrede? Jeg tror dog, at det ville være en god idé at fortælle det, så de ved hvordan du har det. Også selvom det er rigtig svært.
Oftest vil forældrene det bedste for deres børn, og vil derfor også gerne vide, hvordan man har det.
Måske har du nogle spørgsmål inde i hovedet, som du har lyst til at stille dine forældre. Måske tænker du: Hvordan er min mors nye kæreste? Er det en jeg kommer til at møde? Kommer han til at flytte ind her? Har han også andre børn? Osv. Det er helt naturligt, at man har brug for, at stille nogle af disse spørgsmål. Ellers kan tankerne vokse, og fylde mere og mere.
Hvis du synes, at det er svært at sige det direkte til din mor, kan du måske vise hende det brev du har sendt til os? Ellers skrive på en seddel, at du er ked af det og har brug for at tale med hende. Det kan også være, at der er en anden voksen i din familie (bedsteforælder, moster eller en anden), som kan hjælpe med, at tale med din mor.
Det kan også være rart, at tale med en, der står i samme situation som dig. Måske kan det være en veninde eller klassekammerat. Måske en søster/bror eller en fætter/kusine.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret her. Du kan se lidt mere, om de ting du skriver om, her nedenunder. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, på chat, sms eller telefon.
De bedste hilsner
BørneTelefonen