Brev
Skamlæber
Hej BB.
Jeg føler mig virkelig unormal da, alle andre piger på min alder har indre skamlæber der stikker uden for de ydre skamlæber, og ved mig kan man overhovedet ikke se de indre.
kan man blive født uden indre skamlæber? eller hvad? er pisse bange for det…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år
Uanset alder så vil alle piger være født med forskellige anlæg til, hvordan deres kønsorganer ser ud.
Du er ikke spor unormal fordi man ikke kan se de indre skamlæber. Der er mange piger som skriver herind med det modsatte, som føler det er et problem for dem. At man kan se de indre skamlæber nede for de ydre. Begge dele er helt normale, sådan er vi bare forskellige.
Om man kan blive født uden skamlæber kan jeg ikke fortælle dig. Men det er jo ikke tilfældet for dig, som jeg kan forstå, sidder dine inde bag de ydre skamlæber.
På http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/koenslaeber.aspx kan du læse meget mere om kønslæber, kvindens krop og udvikling, hvis du har interesse. Det kan være godt for dig at se, at du faktisk er helt normal og alle kvinder udvikler sig forskelligt.
Hvis du fortsat føler dig usikker efter at have læst om det, så kunne det være en idé at tale med sundhedsplejersken på din skole, eller måske din læge. Måske også få en snak med din mor, så du kan føle dig tryg i, hvordan du ser ud. At du er ok lige som du er.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen