Skam over krop

Hej

jeg er en pige på 10 år jeg føler mig meget tyk det er jeg nok ikke men jeg er bare at skamme mig over hvordan jeg ser ud

håber i kan give nogen gode råd

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Det er godt, at du skriver ind om dine tanker om din krop. Det er rigtig ærgerligt, at du skammer dig over din krop.. for der er ingen krop, der er bedre end en anden, og derfor er det vigtigt, at vi hjælper os selv og hinanden med at lære, at vi er gode nok – også selvom vi ser forskellig ud.

En lille øvelse, som man kan lave derhjemme, er, at man hver dag skal kigge på sig selv i spejlet og sige noget pænt. Fx “Du har nogle flotte øjne”, “din ben er pæne”, “du har glansfuldt hår” osv. Den lille øvelse kan hjælpe en med at få øje på nogle nye ting ved sig selv, som man måske ikke har lagt mærke til. Nogle positive ting.

Og omvendt er det vigtigt, at man ikke lytter til de negative tanker, som man måske har, fx hvis man siger til sig selv, at man er “tyk”. Det er der ingen, der bliver glade for at høre – og det er med til at gøre, at vi får et forkert syn på vores egen krop. Den slags tanker kan vi ikke bruge til noget. Mon det giver mening?

På vores hjemmeside har vi samlet en masse om “kroppen”. Måske noget af det kunne være interessant for dig? Du kan se mere her.

Jeg håber, du kan bruge mit svar? Du må endelig skrive eller ringe igen på 116111, hvis du har brug for det.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.