Brev
Skam over krop
Hej
jeg er en pige på 10 år jeg føler mig meget tyk det er jeg nok ikke men jeg er bare at skamme mig over hvordan jeg ser ud
håber i kan give nogen gode råd
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Det er godt, at du skriver ind om dine tanker om din krop. Det er rigtig ærgerligt, at du skammer dig over din krop.. for der er ingen krop, der er bedre end en anden, og derfor er det vigtigt, at vi hjælper os selv og hinanden med at lære, at vi er gode nok – også selvom vi ser forskellig ud.
En lille øvelse, som man kan lave derhjemme, er, at man hver dag skal kigge på sig selv i spejlet og sige noget pænt. Fx “Du har nogle flotte øjne”, “din ben er pæne”, “du har glansfuldt hår” osv. Den lille øvelse kan hjælpe en med at få øje på nogle nye ting ved sig selv, som man måske ikke har lagt mærke til. Nogle positive ting.
Og omvendt er det vigtigt, at man ikke lytter til de negative tanker, som man måske har, fx hvis man siger til sig selv, at man er “tyk”. Det er der ingen, der bliver glade for at høre – og det er med til at gøre, at vi får et forkert syn på vores egen krop. Den slags tanker kan vi ikke bruge til noget. Mon det giver mening?
På vores hjemmeside har vi samlet en masse om “kroppen”. Måske noget af det kunne være interessant for dig? Du kan se mere her.
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Du må endelig skrive eller ringe igen på 116111, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen