Skal min mor vide det?

Kære brevkasse

jeg er en pige på 13 og har brug for hjælp til noget jeg har tænkt meget over jeg har skrevet med en dreng der er 14 i noget tid nu og vi er meget vilde med hindanen og holder meget af hindanen med problemet er at han bor i København og jeg bor i Kolding men det er okay for mig men har virkelig lyst til at sige til min mor at jeg endelig har fundet ro hos en dreng men hun er meget trang omkring de drenge jeg skriver med langt væk fra og er bange for at hun siger jeg ikke må snakke med ham mere

så har virkelig brug for hjælp af jer til hvordan jeg får sat mig ned og sagt til hende jeg har fundet en dreng for kan ikke lide at holde ting hemmelige overfor min mor så plzz hjælp mig med at sige hvordan jeg skal sige det til hende

Kærlig hilsen pige på 13

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige.

Det lyder rigtig dejligt, at du har fået en ven, som du skriver godt med – og at I holder af hinanden.

Jeg ved ikke hvad det er, der gør, at din mor kan blive vred og forbyde dig at skrive med ham?

Men jeg ved, at der foregår mange skumle ting på nettet – og det kan være det, der gør din mor bekymret.

Jeg vil råde dig til at få fortalt din mor, at du har fået en god ven på nettet. Måske skal du vise hende en mail/SMS eller to, så hun kan se at der ikke er noget farligt ved det.

Du har nok allerede fået oplysning om det i skolen eller af din mor, men det er meget vigtigt at du ikke sender fotos af dig selv eller skriver ting til ham, som du ikke vil have andre skal vide/se.

Problemet, ved kun at kende hinanden via nettet, kan være, at man i virkeligheden ikke ved hvem man skriver til… det er nok der, din mors bekymring kommer ind.

En af de gode ting kan være, at man kan føle sig mere fri – end hvis man sidder sammen med en man ikke kender så godt…

Det lyder som om du og din mor er tætte og at du derfor har det svært med hemmeligheder overfor hende.

Langt henad vejen er det en god indstilling, især nu, hvor du både er barn og på vej til at blive ung.

Din mor har stadig ansvaret for dig – og derfor er mit råd, at du fortæller om din ven og sammen med din mor finder ud af, hvordan I fortsætter jeres gode venskab.

Hvis din mor bliver tryg ved ham er det måske muligt at mødes hos dig på et tidspunkt.

Jeg håber at du får talt med din mor – og at du fortsat kan bevare dit venskab med drengen.

Du er altid velkommen til at skrive herind igen, hvis der er mere, du gerne vil have hjælp til.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.