Brev
Skal min forældre skilles?
Hej Børnetelefon
Mine forældre skændes hele tiden- om mig og min mor, fordi vi har en svær sygdom.
Min far har en tendens til at være opfarende, og det gør min mor ked af det.
Derudover bruger far hele tiden ordet ‘skyld’.
Jeg er bange for at de skal skilles, og jeg elsker dem begge.
Kan jeg gøre noget?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det lyder ikke rart, at dine forældre skændes hele tiden. Jeg kan godt forstå at du tænker på og er bange for at de skal skilles.
Jeg tænker også på om du mon har snakket med dem om det? Om du har prøvet at fortælle dem, at det er ubehageligt at høre på og at du er bange for, at de skal skilles. Så vil de måske kunne fortælle dig om du har ret i din bekymring eller ej.
Når I har svære sygdomme i familien, kan man godt have brug for hjælp til at få livet til at fungere i familien. Måske vil det være en idé, at I snakker med en familierådgiver om de ting? Det kan man gratis og anonymt i jeres kommune - måske i et familiehus. Vil det være en idé, som kunne hjælpe jer?
Du fortæller også at du elsker dem begge. Jeg tror, at du vil blive ved at elske dem begge, hvis de bliver skilt. Det vil heller ikke ændre på deres kærlighed til dig. Måske får du to forældre, der har tid og overskud til at være sammen med dig, uden at skændes. Men det er svært at sige, hvordan det vil være i jeres familie.
Måske kender du andre, hvis forældre er skilt? Og måske kan du prøve at snakke med dem og en lærer om dine tanker.
Du er også velkommen til at ringe på 116111, hvis du har brug for at snakke mere om det.
Venlig hilsen BørneTelefonen