Brev
Skal jeg snart dø?
Kære børnetelefonen<3
Her på det sidste, har jeg følt at jeg snart skal dø, og at jeg ikke når at leve hele mit liv fuldtud. Jeg ved det lyder meget dramatisk.
Jeg har ikke fået mine 12 års vacciner, og det er i det hele taget meget længe siden jeg har fået en vaccine.
Vær gang jeg ligger mig i min seng om aftnen, tænker jeg på døden, og hvornår jeg skal væk. Det skal lige siges at jeg lider af søvnmangel på grund af denne tanke. For hver gang den popper op i mit hoved kan jeg ikke slippe, alle de spørgsmål jeg har: “Skal jeg snart dø?” “Er livet så kort, som alle siger det er?” “Hvad sker der efter døden?”.
Jeg virker normal, og glad om dagen, og i skolen. Men om aftnen, stiller jeg de sammen spørgsmål til mig selv igen, og igen.
I Marts 2017 skulle jeg opereres i min mund, for en godartet tourmer, som lægerne forst troede var kræft. I juni 2017 havde jeg både min arm i gips, og jeg skulle opereres i min fod, pga. en nedgroet negl. I august 2017 lå jeg på hospitalet i 3 uger, for svagt imunforsvar.
Jeg føler bare at der snart sker noget dårligt igen.
Jeg har aldrig snakket med nogle om emnet, da de nok vil tænke at jeg er mærkelig.
Jeg er en normal pige, der går i mærketøj, og bruger mange penge, på at få mig selv til ikke at ligne, en der kommer fra vestegnen (som jeg gør).
Men inden i er jeg helt fortærret af dårlige minder, og oplevelser.
Please hjælp mig. På forhånd tak<3
Hilsen pige, med en dramatisk tankegang
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret. Du har være udsat for mange ubehagelige oplevelser med dit helbred inden for en kort periode. Det sætter sine spor. Det er faktisk helt almindeligt, at man bliver ekstra opmærksom på hver en lille forandring, der sker i ens krop. Derfor er dine bekymringer ikke mærkelige.
Den viden, at man en dag skal dø, er en svær del af det at være menneske. Det er noget, som alle mennesker engang imellem vil komme til at tænke over, og som man skal lære at leve med uden at tankerne om døden overtager ens liv. Det kan lette at dele de tanker med nogen, også selvom det føles skræmmende sige dem højt. Men siger man det højt, får man mulighed for at blive forstået.
Jeg vil foreslå, at du taler med dine forældre om dine bekymringer og tanker om døden. Måske skal du også forbi lægen og have dine vacciner, så du ikke behøver bekymre dig mere om det.
Du skriver, at du er bange for, at du ikke når at leve dit liv fuldt ud. Jeg tænker, at du kan bruge dine tanker om døden til at minde dig selv om, at du ønsker at leve, og at du ønsker at få det bedste ud af livet. Netop fordi du ved, at det en dag skal slutte.
Bekymringer opstår i hjernen. Man kan arbejde på, at ens hjerne får nogle nye tankebaner – og det tager lidt tid. Man kan sige, at du kan “snyde” din hjerne til at tænke på andre ting. Det kan man for eksempel gøre ved at lave ting, som man synes er spændende, interessante eller sjove. På den måde får hjernen nogle andre input, som den skal bearbejde.
Du kan for eksempel prøve at lytte til lydbøger om aftenen, lytte til musik, læse en god bog eller se film. Måske kan dine forældre i en periode sidde ved dig, når du falder i søvn?
For nogen kan det være en hjælp at skrive nogle af tankerne ned for eksempel i en dagbog.
For nogen hjælper det på bekymringerne at dyrke nogle interesser som for eksempel at tegne, gå ture, dyrke sport, se film, bage, strikke osv. Ting som gør dig glad.
Ting som du måske kunne lave sammen med nogle veninder. Du kan invitere dem hjem til venindehygge, hvor I bager en kage og laver noget sammen. Måske får du på et tidspunkt lyst til at fortælle dem om dine bekymringer. Du kunne også prøve at vise dem dit brev?
Og lur mig om ikke de også har bekymringer om ting i deres liv. Alle mennesker har bekymringer. Og det kan lette at tale med andre om dem, og måske finde ud af, at de har oplevet nogle af de samme tanker.
Hvis dine bekymringer ikke holder op, vil jeg foreslå at du ser din læge. Lægen har mange ideer til, hvad man skal stille op i sådan en situation.
Jeg håber, at du får mod på at række ud mod nogen i dit liv og tale om dine bekymringer.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen