Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Skal jeg snart dø?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret. Du har være udsat for mange ubehagelige oplevelser med dit helbred inden for en kort periode. Det sætter sine spor. Det er faktisk helt almindeligt, at man bliver ekstra opmærksom på hver en lille forandring, der sker i ens krop. Derfor er dine bekymringer ikke mærkelige.

Den viden, at man en dag skal dø, er en svær del af det at være menneske. Det er noget, som alle mennesker engang imellem vil komme til at tænke over, og som man skal lære at leve med uden at tankerne om døden overtager ens liv. Det kan lette at dele de tanker med nogen, også selvom det føles skræmmende sige dem højt. Men siger man det højt, får man mulighed for at blive forstået.

Jeg vil foreslå, at du taler med dine forældre om dine bekymringer og tanker om døden. Måske skal du også forbi lægen og have dine vacciner, så du ikke behøver bekymre dig mere om det.

Du skriver, at du er bange for, at du ikke når at leve dit liv fuldt ud. Jeg tænker, at du kan bruge dine tanker om døden til at minde dig selv om, at du ønsker at leve, og at du ønsker at få det bedste ud af livet. Netop fordi du ved, at det en dag skal slutte.

Bekymringer opstår i hjernen. Man kan arbejde på, at ens hjerne får nogle nye tankebaner – og det tager lidt tid. Man kan sige, at du kan “snyde” din hjerne til at tænke på andre ting. Det kan man for eksempel gøre ved at lave ting, som man synes er spændende, interessante eller sjove. På den måde får hjernen nogle andre input, som den skal bearbejde.

Du kan for eksempel prøve at lytte til lydbøger om aftenen, lytte til musik, læse en god bog eller se film. Måske kan dine forældre i en periode sidde ved dig, når du falder i søvn?

For nogen kan det være en hjælp at skrive nogle af tankerne ned for eksempel i en dagbog.

For nogen hjælper det på bekymringerne at dyrke nogle interesser som for eksempel at tegne, gå ture, dyrke sport, se film, bage, strikke osv. Ting som gør dig glad.

Ting som du måske kunne lave sammen med nogle veninder. Du kan invitere dem hjem til venindehygge, hvor I bager en kage og laver noget sammen. Måske får du på et tidspunkt lyst til at fortælle dem om dine bekymringer. Du kunne også prøve at vise dem dit brev?

Og lur mig om ikke de også har bekymringer om ting i deres liv. Alle mennesker har bekymringer. Og det kan lette at tale med andre om dem, og måske finde ud af, at de har oplevet nogle af de samme tanker.

Hvis dine bekymringer ikke holder op, vil jeg foreslå at du ser din læge. Lægen har mange ideer til, hvad man skal stille op i sådan en situation.

Jeg håber, at du får mod på at række ud mod nogen i dit liv og tale om dine bekymringer.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat