Brev
Skal jeg se min bror?
Min ældre bror er flyttet på institution her i år 2015.
Jeg har ikke set ham i flere år pga trusler på livet. Jeg har haft en svær opvækst. Jeg måtte leve med utryghed og angst fordi min bror ofte var psykotisk, voldelig og meget verbalt krænkende og mine forældre så passivt til.
Min bror er flyttet i egen bolig med støtte og opsyn. Hvor megen støtte og hjælp han får have ved jeg ikke. Han bor på en institution for borgere med særlige behov. (Man skal have en svær psykiatrisk diagnose samt behov for støtte for at blive visiteret til en bolig dér).
Jeg må jo ikke få noget reelt at vide om min bror grundet tavshedspligt. Selv om min bro har krænket og ødelagt min barndom med vold og aldrig har opført sig som en normal bror, så tænker jeg på ham. Jeg har selvfølgelig været vred, krænket og utryg over, at ingen voksne tog mg alvorligt og fortale min bror at hans opførsel var meget uacceptabel.
Jeg har altid levet i håbet om, at min bror måske en dag kunne undskylde alt det onde han har begået. Jeg ved det ikke er realistisk. Og jeg ved ikke om det er muligt at sætte sig ind i de mange tanker jeg har?
Jeg føler mig ensom med disse tanker og svære følelser, også i forhold til nye relationer. Skal jeg fortælle, når jeg møder mennesker jeg lærer bedre at kende, og hvor det føles trygt og naturligt, at jeg har en bror der er syg og bor på institution? Skal jeg være “loyal” og intet fortælle, som jeg altid fik at vide som barn, da jeg fik at vide af jeg aldrig måtte fortælle andre om det der foregik bag lukkede døre hjemme hos os.
Er der en god sætning man kan sige, når der spørges til min familie? (Jeg vil ikke lyve, men heller ikke indvie alle i den ulykkelige historie om min barndom/opvækst med en meget syg bror).
Jeg ved idag, at min bror er skizofren i svær grad og aldrig kommer til at have et normalt liv og altid vil være afhængig af andres hjælp.
Hvis han ikke havde været voldelig mv men kærlig og god bror, så var meget jo anderledes. Også hvis min mor og jeg var et “team”, hvor vi gensidigt kunne støtte og hjælpe hinanden. Sådan er det desværre ikke.
Hvordan accepterer jeg, hvis det fremadrettet bliver sådan, at jeg intet får at vide om min brors sygdom/situation? Resten af familien vil vel besøge ham og måske særligt den dag min mor er væk. (jeg har ingen far).
Selv om han har krænket helt ubeskriveligt, så tænker jeg på ham og føler et ansvar, som vil vokse når min mor ikke er her mere. En anden del af mig er utryg ved tanken om at skulle se ham igen. Jeg har ikke ønsket at se ham, når det var hos min mor (som han har boet hos), men hvis det sker på institutionen, og der er andre til stede, så er jeg (måske) åben for det.
Jeg kender jo slet ikke min bror mere. Jeg har brug for selv at sætte grænser og kun sige ja til et møde, hvis jeg har det godt med “rammerne” omkring det. Jeg er altid blevet tvunget til at undskylde mig selv og min normale opførsel og det vil jeg ikke mere!
Jeg har haft den “udglattende” rolle i familien, men det giver jo hakker i selvværdet, når ens mor forlanger, at man skal undskylde efter alvorlige trusler, som man på ingen måde har skyld og ansvar for.
Jeg ved ikke hvordan han responderer på medicinen.Er han mon stadig truende og kan blive voldelig ?
Hvad vil I råde mig til? Jeg kan ikke bare tilgive fortidens massive og årelange fortræd, men er samtidig bevidst om, at medicin kan ændre et menneske meget.
Jeg har aldrig oplevet ” kun” at have normale problemer som andre unge. Det kan man flere år efter godt stadig være ked af, at der var så meget man altid skulle bekymre sig om og som ikke var muligt i vores hjem, fordi jeg måtte tilsidesætte mit eget liv og bare overleve.
På forhånd tak for jeres svar.
Med venlig hilsen
A.
Pige, 22 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Tusind tak for dit ærlige, modige og utroligt flotte brev. Du skriver om din svære opvækst og om de svære oplevelser, tanker og følelser, det har givet dig at være søster til en bror, der blandt andet har skizofreni og voldelig adfærd.
Du fortæller så reflekteret om de ting, som dit liv har været påvirket af og om de svære ting, som din brors sygdom har betydet for dig. Det er virkelig flot, og det fortæller mig, at du er en utrolig stærk pige. Du har skullet tage et stort ansvar meget tidligt i dit liv, og du har oplevet store svigt, fordi du ikke har følt dig hørt, forstået eller taget alvorligt. Det har helt forståeligt betydet en stor utryghed i din opvækst.
Når du fortæller om din bror, så tænker jeg, at det er ret tydeligt, at det fylder rigtig meget for dig. Så hvor er det fint, at du har kunnet skrive alle dine tanker ned på den måde. Allerede i dit brev har du gjort dig mange vigtige og betydningsfulde overvejelser, som giver mig et indtryk af, at du også holder meget af din bror.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være godt for dig at se din bror. Det er kun dig, der kan træffe den beslutning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med at skabe et overblik over dine tanker og følelser.
Det er helt forståeligt, at du er vred, og at du ikke er dér, hvor du har lyst til at tilgive din bror. Og det er en svær beslutning at skulle træffe. Måske kunne det være en idé for dig at tale med en psykolog om alle de ting, du har været udsat for i din barndom. Det er ofte sådan, at når der er noget, som er svært, så fylder det rigtig meget i vores tanker, og derfor kan det være svært at håndtere de tanker og følelser på egen hånd.
Man har ofte brug for hjælp til at få bearbejdet de følelser og oplevelser. Det er nødvendigt for at kunne finde ro i de tanker. Så de ikke bliver alt for styrende i dit liv. Du kan få kontakt til en psykolog gennem din læge. Hvis det kan hjælpe dig, kan du evt. tage dit brev med til lægen, som en måde at få fortalt om de svære ting på. Det kan være en ret god støtte, og jeg synes, at dit brev beskriver så fint, den situation du er i lige nu.
Det er rigtig fint, at du nu har fundet mod og styrke til at være så bevidst om, hvordan du vil sætte grænser for jeres forhold. Du skriver selv, hvordan du stadig føler ansvar, og at du nok vil gøre det endnu mere, når jeres mor ikke længere er her.
Skizofreni er en meget alvorlig psykisk sygdom, som kræver behandling. Men for mange kan behandlingen heldigvis også betyde, at de får det bedre. Det er svært for mig at sige, hvor din bror er i forhold til sin behandling, og hvordan hans liv vil blive fremadrettet.
Du kan læse lidt mere om skizofreni på: http://www.sind.dk/skizofreniforeningen og SIND har også en telefonrådgivning 70 23 27 50, som er åben mandag – lørdag fra kl. 11-22 og søndag og helligdage fra kl 17-22. Her kan du som pårørende ringe ind og tale med nogle dygtige rådgivere, som måske også kan hjælpe dig med at give lidt mere konkrete svar omkring din brors sygdom og forløbet i det. De har desuden en pårørenderådgivning, som du kan finde mere information om her: http://www.sind.dk/sinds-paaroerenderaadgivning.
Du spørger også, hvordan du kan svare på spørgsmål omkring din bror i nye relationer. Jeg tænker, at du selv skriver det ret fint, faktisk. Du skriver, om du kan fortælle om din bror, når du føler dig tryg og det føles naturligt. Det tænker jeg, er en rigtig god måde at mærke efter på. Pas på dig selv i det og fortæl om det til de mennesker, som du har det trygt og rart sammen med.
Så for at opsummere lidt, så tænker jeg, at der ligger mange svære og utrygge følelser, som det kunne være godt for dig at få hjælp til at håndtere og finde ud af på hvilken måde, de skal være i dit liv. Jeg håber, at nogle af mine forslag kan hjælpe dig med at komme lidt nærmere den beslutning.
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere direkte med en rådgiver. Den er åben hver dag, hele døgnet og det er gratis og anonymt.
De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen