Brev
Skal bare af med det!
Obs: Navne og stednavne er fjernet af hensyn til barnets anonymitet.
Kære bb .
Jeg er en pige på 12 år jeg har en Kæreste og han er vild dejlig
jeg var i svømmehallen med ham og han er bare dejlig og siger hele tiden søde ting til mig
da vi var i svømmehallen var det koldt i vandet han krammede mig og sagde til mig at jeg ikke skal fryse det var virkelig dejligt
og den der borg i vandet vi var de eneste der var på den men jeg glad ned ad den og jeg er ikke lige den bedste til og svømme, der hoppede han hovedspring for at hjælpe mig og sagde til mig at han altid beskytter mig …
Han er det bedste der er sket for mig … Men der er et problem han har kun et nyere og han siger at når han er 18 at han måske skal dø…
Og han skal også måske flytte by
men der sker for mange ting så han skal måske flytte hvis det ikke stopper
men mit problem er bare at han kun har et nyere og jeg gider ikke ha’ at han skal dø!
Hjælp mig!?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år.
Hvor er det det dejligt, at du har sådan en sød kæreste. Det lyder som om, at I er meget glade for hinanden!
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for ham, når han nu har fortalt dig, at han måske skal dø. Det lyder voldsomt.
Du skriver at han har sagt at han kun har én nyre. Jeg ved, at man godt kan leve med en nyre. Ofte ligeså længe som alle andre.
Måske ville det være en god ide at tale med ham det, igen. Du kan sige til ham at du er bekymret, fordi han har sagt at han måske skal dø. Det kan være han kan forklare dig mere om, hvad det var han mente. Måske bliver det nemmere at forstå for dig.
Hvis du synes det er nemmere, kunne du også skrive det til ham i et brev eller sms. Nogle gange kan det være nemmere end at sige det direkte.
En anden ting er, at din kæreste måske skal flytte. Jeg kan godt forstå, at det ikke er sjovt hvis han skal det. Hvis han skal flytte, kan I måske godt blive ved med at ses eller bruge skype? Hvis han ikke flytter langt væk, kan det være I kan besøge hinanden med bus eller tog. Eller få jeres forældre til at køre. Og så kan I selvfølgelig stadig ringe og skrive beskeder til hinanden. Det kan I måske også snakke om.
Måske har du nogen andre, der er gode at snakke med. Nogle gange, kan det være en lettelse at få snakket om ens bekymringer. Især hvis du siger det til en som kender dig godt. Hvad med dine forældre eller en god veninde?
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt på vej, og I får talt sammen - I to kærester.
De bedste hilsner BørneTelefonen