Brev
Sindssyg eller bare underlig?
Kære brevkasse.
Jeg vil gerne på forhånd sige, at jeg sagtens kan forstå hvis dette ikke giver mening. Jeg forstår det hellere ikke selv.
Jeg er en pige på 16, der udadtil virkelig ganske normal, selvom sandheden er en anden.
Sagen er den, at jeg her på det sidste har haft en ubehagelig uvirkelighedsfølelse. Nogen gange så bliver jeg – ud af det blå – ramt af en klam fornemmelse. Jeg føler, at alt hvad der sker omkring bare er hallucinationer, og at det hele er uvirkeligt. Jeg forsvinder ud af min krop, og kan derefter se mig selv. Jeg ser f.eks. et billede af mig selv ligge i en spændetrøje på et psykiatrisk hospital, og andre uhyggelige ting.
Jeg føler virkelig, at jeg er ved at blive sindssyg, og jeg er hunderæd for mig selv og mine tanker. Det er som om, at mit hoved er et bur, og at jeg konstant står og rusker i tremmerne.
Jeg tør bare ikke sige det til nogen, da jeg er bange for at blive stemplet som sindssyg. I sær fordi jeg ikke ved, om jeg rent faktisk er det? Jeg føler mig så underlig, uduelig og malplaceret ligegyldig hvor jeg er.
Jeg er møghamrende fortvivlet, og jeg håber virkelig i vil svare.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det kan være rigtig svært at sætte ord på følelser, men du forklarer virkelig godt, hvordan du har det.
Det er faktisk ret normalt at komme igennem en periode, hvor man har tanker, man ikke forstår, og som faktisk gør en bange. Det kan komme hvis der sker nogle store ændringer i ens liv. Eller måske går man gennem en periode, hvor man tænker meget over hvem man er som person. Sådan nogle tanker går for nogen væk af sig selv efter et stykke tid og nogen andre skal have hjælp. Forskellen ligger typisk, hvis tankerne tager overhånd for dig og du ikke synes, at du ligesom kan styre dem. Det kan være en rigtig god idé at få hjælp fra en psykolog. En psykolog kan hjælpe dig med at få styre og tøjle tankerne. Hvis du går ind på  denne hjemmeside (Psykiatrifondens hjemmeside), kan du læse mere om at få hjælp af en psykolog.
Jeg vil også råde dig til at fortælle om dine tanker til dine forældre eller andre der står dig nær. Måske har du veninder, som kan genkende det. Det kan være tankemylder eller billeder, der ligesom bliver ved at køre i loop, så de er svære at bryde og få ro fra. Det kan være rigtig godt for dine forældre at vide, så de kan handle rigtigt, hvis du pludselig bliver utryg. Faktisk kan det også nogen gange hjælpe, bare det at fortælle, hvordan man har det. Det kan mange gange føles lettere, hvis man deler ens tanker. Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an, kunne det måske være en idé at vise det brev, du har skrevet samt svaret. Her får du i hvert fald sagt rigtig flot, hvordan dine tanker flyver.
Jeg kom til at tænke over, om du får den søvn, motion og mad du har brug for? Det kan også hænge sammen med, at du måske sover for lidt eller er presset af andre ting, som giver dig uro. Du kan jo prøve at få min. 8 timers søvn om nattten, få motion og sund mad - ting som kan hjælpe dig til at få ro og overskud mentalt og fysisk. Kunne det være en idé at prøve det i en uges tid, og se om det hjælper dig - gerne i samarbejde med dine forældre.
Kærlige hilsen BørneTelefonen