sexmobbet

kære børnetelefon

jeg er blevet voldtaget i går og jeg tør ikke at sige det til nogen så jeg har taget mig sammen og vil skrive til jer

jeg er 17år og jeg har det virkelig dårligt.

personen der rev mit tøj af og voldtagede mig var virkelig klam.

hvordan skal jeg fortælle min mor det

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg kan godt forstå, at det har krævet et stort mod at skrive til os. Du har været udsat for en ulovlig og meget ubehagelig krænkelse, og det er bare så godt, at du skriver til os. Vi vil rigtig gerne hjælpe, og jeg håber, du vil føle dig taget i hånden.

Jeg er glad for at læse, at du allerede nu har valgt din mor som en, du kan betro dig til. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får delt din oplevelse med en voksen, så du kan få den støtte, trøst og hjælp, du har brug for. Når der er tale om voldtægt, er det ofte også vigtigt at få fortalt, at man ikke har nogen skyld eller skam i det, der er sket, uanset hvordan det er gået til. Det håber jeg derfor også, du ved.

Der er flere måder, du kan sige det til din mor på. Du kunne måske sige “jeg har det rigtig dårligt over noget, der er sket, og det er svært for mig at tale om” På den måde kan din mor stille og roligt hjælpe dig med at få sat ord på alt det svære. Vil det være en måde at starte samtalen på? Andre synes, det er nemmere at sige det på skrift. Du kan måske sende hende en sms, eller du kan overveje, om du har lyst til at vise hende dit brev til os. Her får du modigt, kort og præcist fortalt, hvad du har på hjertet. Har du mod på at give det et forsøg  - på den ene eller anden måde?

Det er vigtigt, at du får det sagt så hurtigt som muligt. De første dage efter voldtægten er det nemlig muligt at forhindre en evt. graviditet med nødprævention og at sikre beviser fra voldtægten. Det er alt sammen noget, de voksne nok skal tage hånd om. Du skal derfor i første omgang blot tænke på at få det sagt. Jeg ved, at mange føler en stor lettelse ved at få delt oplevelsen med en voksen, og det kunne jeg derfor også ønske for dig!

Jeg tænker også, at det kunne være godt for dig at kontakte Center for Seksuelle Overgreb. Du kan ringe til rådgivningen på 35 45 50 32 hele døgnet, eller du kan besøge deres hjemmeside ved at klikke her. De har stor viden og erfaring, der kan hjælpe piger, der har været udsat for et seksuelt overgreb, og du og din mor vil kunne læse meget mere om, hvor og hvordan du kan få hjælp.

Du har taget det første svære skridt ved at skrive til os, og jeg tror på, at du med dit mod og med den rette hjælp kan komme godt videre i livet.

De varmeste hilsner

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.