sex tør ikke sige det til nogen voksene

der var en mand (jeg kendte ham ikke ) som spurgte om vi skulle dyrke sex og om jge ville se hans diller tør ikke sige det til nogen er pige på 11

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år,

Tak for dit brev. Jeg kan læse, at du er bange for at fortælle nogen om en oplevelse, du har haft, hvor en mand, som du ikke kender, har spurgt dig, om du ville have sex, og om du ville se hans diller.

Jeg kan godt forstå, at det er en ubehagelig oplevelse og jeg kan læse på dit brev, at du ikke tør fortælle det til nogen. Men jeg tænker faktisk, at det ville være godt, hvis du fortalte om din oplevelse til en person, du stoler på? Jeg ved godt, det kan være meget svært at tale med andre om det, men det er alligevel næsten altid en god ide at gøre det. Det er ikke meningen, du skal stå alene med det, du har oplevet .

Du skriver ikke noget om, hvor du mødte ham? Er det over internettet eller måske på gaden?

Jeg tænker, det er vigtigt at fortælle dig, at du ikke har gjort noget galt. Det manden har gjort er grænseoverskridende og ulovligt. Uanset om det er en mand, der har talt med dig på gaden, om det er én du har mødt på internettet eller noget helt andet, er det ham, der er meget forkert på den. Loven er faktisk sådan, at dine forældre kan anmelde ham til politiet for det, han har opfordret dig til.

Når du skriver, at du ikke tør at fortælle det til nogen, gætter jeg på, at du måske er bange for de voksnes reaktion..? Mon det er sådan, du har det..?
Jeg vil foreslå, at du tænker over, om du mon kender en person, en lærer, din mor, din far eller måske en anden, som du kunne betro dig til og fortælle om det her?

Det vil altid være meget forskelligt, hvordan voksne reagerer på sådan noget, men jeg tror, at de fleste voksne ville blive meget forargede og vrede på manden. Det er helt bestemt ham, der har gjort noget forkert, og ham der har været meget grænseoverskridende i sine spørgsmål til dig.

Jeg tænker som sagt, det er vigtigt, at du ikke skal gå og tænke på det her helt alene. Derfor tror jeg, at det ville være godt, hvis du kunne få snakket med én, om det der skete? Det er nemlig tit lettere at få svære oplevelser på afstand, hvis man kan få fortalt andre om det. Selvom det er svært at snakke om det, som du har oplevet, så tænker jeg, at det vil være godt hvis du kunne dele det med nogen. På den måde vil det, som du har oplevet bedre kunne blive bearbejdet, så du ikke går og tænker på, hvad han har sagt til dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og kommer af med tankerne om den ubehagelige oplevelse, du desværre havde. Hvis du har brug for at høre om mere eller få anden råd og vejledning, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneChatten, hvor der er voksne, som er klar til at tale med dig.

Kærlig Hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.