Sex

Jeg har haft sex med min 13 årige kæreste (jeg er selv 13)

Vi følte os begge klar..

Vi har gjort det et par gange med nu har hun fortrudt, og jeg er nu på renden til at melde mig selv tol politiet for sex med en under lavgrænsen..

Ved ikk hvad jeg skal gøre..

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13

Hvor er det bare en svær udfordring, du står med. Jeg kan rigtig godt forstå, at du ikke ved, hvad du skal gøre lige nu. Du skal have stor ros for at være så omsorgsfuld overfor din kæreste, nu hvor hun har fortrudt jeres beslutning om at have sex.

Når man er 13 år og har en kæreste, som også er 13, som man er glad for, og som man har lyst til at have sex med, er det okay at gøre det, når begge parter er enige om det. Det lyder jo som om, at det var tilfældet med dig og din kæreste. Da I begge er 13, er der derfor ikke tale om en forbrydelse, og jeg tænker ikke ligefrem, du skal melde dig til politiet.

I har dog taget en beslutning om at have sex, trods jeres unge alder, og det er rigtig vigtigt, at man altid lytter til den anden og respekterer ens kærestes følelser og grænser uanset hvor gammel man er.

Det lyder som om, at du og din kæreste har talt om det at have sex med hinanden, både inden og efter, og det er rigtig godt. Dog kan man jo aldrig helt vide, hvordan det føles bagefter, og derfor kan man godt komme til at fortryde det - især når man er meget ung. Det er flot, at du og din kæreste også kan snakke om dette.

Måske kunne det dog være en idé, at I hver især talte med jeres forældre? Eller en anden voksen tæt på jer, som kender jer godt. Det kunne være en lærer eller en ældre søskende? Er dette mon en mulighed? Jeg tror, at det vil være godt for jer at dele jeres tanker med nogle voksne, som I kan stole på.

Jeg synes, at det er et meget stort emne for jer to på 13 at holde styr på helt selv, så hvor er det bare godt at du har skrevet til os.

Hvis du har brug for at få flere råd, eller det fortsat er noget, der fylder meget i dine tanker, vil jeg anbefale dig at ringe til BørneTelefonen på 116111. Der kan du snakke med en rådgiver om dine tanker.

Med venlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?