Brev
Sex
Jeg har haft sex med min 13 årige kæreste (jeg er selv 13)
Vi følte os begge klar..
Vi har gjort det et par gange med nu har hun fortrudt, og jeg er nu på renden til at melde mig selv tol politiet for sex med en under lavgrænsen..
Ved ikk hvad jeg skal gøre..
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Hvor er det bare en svær udfordring, du står med. Jeg kan rigtig godt forstå, at du ikke ved, hvad du skal gøre lige nu. Du skal have stor ros for at være så omsorgsfuld overfor din kæreste, nu hvor hun har fortrudt jeres beslutning om at have sex.
Når man er 13 år og har en kæreste, som også er 13, som man er glad for, og som man har lyst til at have sex med, er det okay at gøre det, når begge parter er enige om det. Det lyder jo som om, at det var tilfældet med dig og din kæreste. Da I begge er 13, er der derfor ikke tale om en forbrydelse, og jeg tænker ikke ligefrem, du skal melde dig til politiet.
I har dog taget en beslutning om at have sex, trods jeres unge alder, og det er rigtig vigtigt, at man altid lytter til den anden og respekterer ens kærestes følelser og grænser uanset hvor gammel man er.
Det lyder som om, at du og din kæreste har talt om det at have sex med hinanden, både inden og efter, og det er rigtig godt. Dog kan man jo aldrig helt vide, hvordan det føles bagefter, og derfor kan man godt komme til at fortryde det - især når man er meget ung. Det er flot, at du og din kæreste også kan snakke om dette.
Måske kunne det dog være en idé, at I hver især talte med jeres forældre? Eller en anden voksen tæt på jer, som kender jer godt. Det kunne være en lærer eller en ældre søskende? Er dette mon en mulighed? Jeg tror, at det vil være godt for jer at dele jeres tanker med nogle voksne, som I kan stole på.
Jeg synes, at det er et meget stort emne for jer to på 13 at holde styr på helt selv, så hvor er det bare godt at du har skrevet til os.
Hvis du har brug for at få flere råd, eller det fortsat er noget, der fylder meget i dine tanker, vil jeg anbefale dig at ringe til BørneTelefonen på 116111. Der kan du snakke med en rådgiver om dine tanker.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen