Selvskade og mærkelige tanker…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det lyder til, at der er mange ting, som optager dig lige nu, og måske kan det også være svært at finde hoved og hale i, hvad der gør, at du har det sådan. I sådanne situationer er det vigtigt at få hjælp af andre, så situationen kan blive anderledes.

Alle de tanker, du skriver om, giver en fornemmelse af, at du nu er i en situation, hvor du er ked af det, og at det giver frustration ikke at have en forklaring på, hvorfor du egentlig har det sådan. Måske er det derfor, du får tanker om mobning og spiseforstyrrelse? Nogle gange kan man ikke selv forklare, når noget føles forkert, eller hvorfor man er ked af det. Det kan hænge sammen med mange ting. Det er sejt gjort af dig, at du har fortalt det til din ven. Jeg tænker, at det er vigtigt, at også du får talt med en voksen om det.

En mulighed er at tale med en af dine forældre, din vens forældre eller den lærer, du er mest tryg ved. Nogle gange kan det være svært at få sagt, hvordan man har det, og for nogen kan det være en hjælp på forhånd at tænke over, hvad man kan sige. En mulighed er også at vise det brev, du har skrevet herind. Hvilken voksen tror du, det vil være bedst at tale med, og hvornår vil være et godt tidspunkt at tale på?

En mulighed er også, at du kontakter din egen læge, som vil kunne rådgive dig i, hvem der kan hjælpe dig i den her situation. En start kan være at bestille en tid. Ellers er en mulighed at få kontakt til den psykolog, der er på din skole. Enten kan du få kontakt til psykologen gennem dine forældre eller en lærer. På nogle skoler kan man også selv gå ned til psykologen på bestemte tidspunkter eller aftale en tid. Både lægen og psykologen kender til, at man kan have det, som du fortæller om, og de vil derfor kunne hjælpe dig.

Jeg har talt med andre, som gør skade på sig selv i et forsøg på at håndtere den måde, de har det. Det er rigtig godt, at du reagerer på det ved at skrive herind. Måske har du lyst til at kigge på denne hjemmeside, hvor der står mere om selvskade og hvordan du kan få hjælp – måske kan det være rart for dig at læse om: www.selvskade.dk

Stor krammer til dig fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.