selvmordstanker- ensom

Hej.

jeg er en.. på 11 år, jeg blev slået da jeg var 2 år og er blevet slået intil nu. af min far,

jeg går i skole og har nogen skønne venner og en bedste veninde! men jeg får hele tiden af vide af min bedste ven at alle bagtaler mig, og jeg er den der bliver bagtalt mest i klassen.

jeg er heller ikke serlig gode venner med drenge i min klasse, en af dem siger at jeg er luder osv.

jeg føler mig så alene, når jeg er sammen med mine venner føler jeg at de hader mig og at de syntes jeg er ireterinde!

næsten alle i min klasse ungår mig! den eneste der ved det med min far er min bedste ven . hun er bare så skøn! hun forstår mig.

mig og min far har faktisk en rigtig godt forhold, men når han bliver sur bliver jeg slået eller truet.

jeg vil rigtig gerne tale med nogen om det men jeg føler bare at når jeg taler med nogen om det så er de ligeglade og siger- ej det er da ikke så slemt, og der er ikke rigtig nogen der ved at jeg har det sådan..

så når de siger noget ondt til mig over i skolen, så begynder jeg rigtig let at græde, og så siger de bare tudefjæs, og jeg tænker bare i ved ikke hvordan jeg har det.!!!

jeg går hele tiden med selvmordtanker og er bange.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Hvor er det godt, at du skriver, for sådanne følelser og oplevelser skal du ikke stå alene med.

Jeg bliver bekymret over, at din far slår eller truer dig, når han bliver vred. Det er selvfølgelig ikke i orden og det må voksne ikke i Danmark. Det forstår jeg også på dig, at du også ved og kan mærke, at det ikke skal være sådan. Mon der er nogen voksne i din familie, som ved det og kunne hjælpe med, at din far får hjælp til at stoppe.

Du har allerede talt med nogen om, som ikke tager det alvorligt. Det er stærkt at du har talt med nogen. Jeg ved ikke hvem, der siger sådan, men det er alvorligt og derfor godt, at du stadig vil tale med nogen om det.

Jeg tænker på om din vendinde vil være en der kan støtte dig i at tale med en voksen, som tager det alvorligt at du bliver slået og truet af din far?  Det er vigtigt,at din far får hjælp til at stoppe med at slå og det skal der hjælp til fra andre voksne. Så jeres forhold kan bliver endnu bedre og rart for dig.

Når du snakker med eller skriver til en voksen om at din far slår, så skal de faktisk hjælpe dig - det har de pligt til. Derfor tænker jeg, at det vil være godt at finde en voksen på din skole eller i din klub/sfo. Måske er det en idé at du skriver til det de voksne. Når man skriver et brev eller mail, så skal den voksne give sig tid til at læse det.

I brevet kan du skrive, at det skal tages alvorligt og du har brug for, at du får hjælp så din far ikke slår og truer dig. Er der mon en voksen i skolen eller et andet sted, som du vil skrive et brev eller mail til (på intra)?

Hvis det er et brev, så kunne din veninde måske hjælpe dig med at aflevere det - hvis du synes, det er svært at gøre selv.

Alt det med skolen lyder heller ikke rart. Her tænker jeg, at den voksne, du taler eller skriver med også kan være en hjælp. Ellers er det  en idé at skrive direkte til din klasselærer om det, så din lærer kan sørge for, at alle har det godt i klassen, når det nye skoleår går igang.

Det er rigtigt vigtigt er, at du har det godt og føler dig tryg - både derhjemme og i skolen. Tankerne om ikke at leve mere, skal tages alvorligt og jeg håber, at du har mod på at tale eller skrive med en voksen. Ellers kan det være svært at få tingene til at forandre sig.

Alt dette kan du også tale med BørneTelefonen om, hvis du har brug for det! Vi kan også hjælpe dig. Måske har du også fået mod på at snakke eller skrive med os på 11611.

De kærligste hilsener fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)