Brev
Selvmordsforsøg – hvad det gør ved pårørende
Hej Brevkassen,
Jeg har tidligere forsøgt selvmord, flere gange. Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke på nuværende tidspunkt har dem mere, og at jeg ikke er i fare for at forsvinde, efter egne handlinger.
Jeg ligger tit og græder, som i aften, over hvad jeg har gjort, fordi jeg har folk omkring mig, som det har påvirket. Jeg skriver fordi lige nu er jeg virkelig bange for at det har fucked dem op indeni – altså gjort noget virkelig skidt ved deres psyke, og jeg er bange for at de går ned..
Nogle af dem havde det i forvejen skidt, og har det værre den dag i dag – men andre virker til at have det helt fint. Hvis jeg var en pårørende til en der havde forsøgt selvmord, og var meget ked af det over det, ville jeg nok ikke kunne få mig selv til at fortælle det til vedkommende. Og sådan tror jeg mine venner/familie har det.
De er fantastiske og de fortjener ikke hvad jeg har gjort mod dem.
Jeg skriver for at høre, hvordan pårørende normalt klare sådan noget her, og om det kan skade dem meget, som jeg frygter.
Desuden vil jeg til sidst rose jer her på børnetelefonen – chatten og brevkassen. Det er fantastisk, at i findes og gør så meget.
Mvh. En bekymret pige..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det bare dejligt at høre, at du ikke længere har tanker om forsøg på selvmord. Men det lyder ikke rart, at du går og er bekymret for, hvordan din familie og venner.
Jeg vil starte med at sige, at selvom dine familiemedlemmer og venner har det værre i dag, end de havde tidligere behøver det ikke at have noget med dine selvmordsforsøg at gøre. Derfor skal du ikke føle, at du har været med til at få deres psyke længere ned. Ud fra det du skriver, lyder det som om, at de har haft nogle problemer tidligere, og det kan være, at de ikke har fået hjælp til det, hvilket kan være grunden til, at de har det værre i dag end tidligere, og altså ikke noget med dig at gøre. Giver det mening for dig?
Nu ved jeg ikke hvor lang tid siden det er, at du har fået det bedre og ikke længere tænker på selvmord. Uanset hvor lang tid siden det er, kan det godt være, at din familie og venner fortsat er bekymret for dig, da det er forståeligt, at de har brug for selv at indse, at du har fået det bedre. Mon det kan være rigtigt?
Du beskriver rigtig fint, at du selv som pårørende ville synes, at det kunne være svært at gå hen til den, som har forsøgt selvmord og fortælle hvordan man har det. Det er en super flot refleksion og stor styrke at have, at du kan sætte dig i deres sted. Jeg tænker, at du kan bruge dine refleksioner omkring det, til at tage fat i din familie og venner og fortæller dem, at du er bekymret for dem og spørge dem, hvordan de egentlig går og har det - det kan også være i et brev til dem, du spørger til og skriver om, hvordan du har det nu. Hvordan mon det vil være for dig?
Det er helt naturligt, at det kan være svært at tale om, fordi man er bange for hvad de andre vil sige, når man kommer. Men jeg tænker, at en god indgangsvinkel for dig til at tale med dem om det kan være, at du starter med at fortælle din familie og venner om de ting, du selv ville synes var svære og ville have gjort dig ked af det, hvis du var dem og herefter fortælle dem, at du har det dårligt over, hvis selvmordsforsøget har påvirket dem. Mon du har mod på det?
Jeg ved ikke om du kender til Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, men det er, ligesom Børnetelefonen, en anonym rådgivning, som ved rigtig meget om bl.a. selvskadende adfærd. De taler både med folk, som har forsøgt selvmord og med de pårørende. De har både en telefonrådgivning, chat og mail. Måske det kunne være noget for dig? Hvis du har lyst kan du prøve at læse mere om det på deres hjemmeside: http://www.lmsnyt.dk/
Jeg ønkser dig alt muligt held og lykke i fremtiden, og jeg håber, at du får talt med dine venner og din familie om det, fordi det kan være hårdt at gå med de bekymringer alene. Husk du også altid er velkommen til at ringe anonymt og gratis ind til Børnetelefonen på 116111, der er åbent alle dage fra kl. 11-23.
Mange hilsner fra BørneTelefonen