Selvmordsforsøg – hvad det gør ved pårørende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Hvor er det bare dejligt at høre, at du ikke længere har tanker om forsøg på selvmord. Men det lyder ikke rart, at du går og er bekymret for, hvordan din familie og venner.

Jeg vil starte med at sige, at selvom dine familiemedlemmer og venner har det værre i dag, end de havde tidligere behøver det ikke at have noget med dine selvmordsforsøg at gøre. Derfor skal du ikke føle, at du har været med til at få deres psyke længere ned. Ud fra det du skriver, lyder det som om, at de har haft nogle problemer tidligere, og det kan være, at de ikke har fået hjælp til det, hvilket kan være grunden til, at de har det værre i dag end tidligere, og altså ikke noget med dig at gøre. Giver det mening for dig?

Nu ved jeg ikke hvor lang tid siden det er, at du har fået det bedre og ikke længere tænker på selvmord. Uanset hvor lang tid siden det er, kan det godt være, at din familie og venner fortsat er bekymret for dig, da det er forståeligt, at de har brug for selv at indse, at du har fået det bedre. Mon det kan være rigtigt?

Du beskriver rigtig fint, at du selv som pårørende ville synes, at det kunne være svært at gå hen til den, som har forsøgt selvmord og fortælle hvordan man har det. Det er en super flot refleksion og stor styrke at have, at du kan sætte dig i deres sted. Jeg tænker, at du kan bruge dine refleksioner omkring det, til at tage fat i din familie og venner og fortæller dem, at du er bekymret for dem og spørge dem, hvordan de egentlig går og har det - det kan også være i et brev til dem, du spørger til og skriver om, hvordan du har det nu. Hvordan mon det vil være for dig?

Det er helt naturligt, at det kan være svært at tale om, fordi man er bange for hvad de andre vil sige, når man kommer. Men jeg tænker, at en god indgangsvinkel for dig til at tale med dem om det kan være, at du starter med at fortælle din familie og venner om de ting, du selv ville synes var svære og ville have gjort dig ked af det, hvis du var dem og herefter fortælle dem, at du har det dårligt over, hvis selvmordsforsøget har påvirket dem. Mon du har mod på det?

Jeg ved ikke om du kender til Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, men det er, ligesom Børnetelefonen, en anonym rådgivning, som ved rigtig meget om bl.a. selvskadende adfærd. De taler både med folk, som har forsøgt selvmord og med de pårørende. De har både en telefonrådgivning, chat og mail. Måske det kunne være noget for dig? Hvis du har lyst kan du prøve at læse mere om det på deres hjemmeside: http://www.lmsnyt.dk/

Jeg ønkser dig alt muligt held og lykke i fremtiden, og jeg håber, at du får talt med dine venner og din familie om det, fordi det kan være hårdt at gå med de bekymringer alene. Husk du også altid er velkommen til at ringe anonymt og gratis ind til Børnetelefonen på 116111, der er åbent alle dage fra kl. 11-23.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.