Selvmord – Vil ikke, men føler at det er nødvendigt…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 14 år

Hvor er jeg glad for, at du har skrevet ind til BørneBrevkassen. Du beskriver din situation virkelig flot, og jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt, for jeg kan mærke, at du har brug for hjælp.

Jeg er glad for at læse, at du ikke vil dø og meget gerne vil bekæmpe det noget, du føler overtager din krop og overvåger dig. Du spørger, hvad du kan gøre, og hvem du kan opsøge.

Du har allerede talt med dine lærere og pædagoger, men ikke følt dig hjulpet her, og du har ikke lyst til at tale med din mor og far om det... Så jeg tænker, vi skal overveje, hvem der ellers kan hjælpe dig?

Jeg kan forstå, at du har henvendt dig på psykiatrisk skadestue, men at du heller ikke her føler dig hjulpet tilstrækkeligt, men det er virkelig flot, at du har forsøgt at få hjælp så mange steder. Det kan være svært at bede om hjælp, og det har du været rigtig god til.
Det er sådan, at man normalt ikke kan blive indlagt via psykiatrisk skadestue, når man er under 18 år. Børn og unge skal altid via egen læge henvises til en børne/ungdoms psykiater. Ville du mon have mod til at prøve at opsøge din læge og evt. vise hende/ ham en kopi af dit brev til BørneBrevkassen, som jo meget fint fortæller, hvordan du har det..? Jeg tænker at din læge har et stort ansvar for, at du får den rigtige hjælp.

Jeg tænker, det måske også kunne være en mulighed for dig at henvende dig på kommunen. Vi har alle en sagsbehandler, som vi kan henvende os til, men alle kommuner har også rådgivninger for unge, hvor man anonymt kan henvende sig for at få hjælp. Måske det ville være en mulighed for dig enten at henvende dig til din sagsbehandler eller i ungerådgivningen?

Det kan dog være svært lige at vide, hvor man skal henvende sig, hvor skal man møde op, hvilket nummer kan man ringe til osv? Her kan du få hjælp fra Børns Vilkår. Du kan ringe fx. til BørneTelefonen og få hjælp til, hvordan du kan henvende dig, hvis du fortæller, hvilken kommune du bor i.

Endelig tilbyder vi hos Børns Vilkår også en bisidderordning, hvilket måske kunne være noget for dig? Bisidderordningen kræver dog, at du opgiver din anonymitet, hvilket vil sige, at du skal fortælle os, hvad du hedder, hvor du bor og oplyse dit telefonnummer, hvorefter en voksen fra bisidderkorpset vil kontakte dig... Du kan læse mere om bisidder ordningen her >>

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten, hvis du har spørgsmål til bisidderordningen eller hvis du ikke synes, du kan bruge nogle af de ideer, jeg er kommet med.

Jeg håber, du finder hjælp og vinder over den "overmagt", som du for tiden kæmper med . Jeg tænker, at du allerede er godt på vej, fordi du søger hjælp så aktivt.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.