Selvmord af frygt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er rigtig bange for den globaleopvarmning og at du faktisk overvejer selvmord, fordi du er så bange.

Jeg er glad for, du har skrevet herind, for jeg kan godt forstå at det ikke er rart for dig hele tiden at gå og tænke på, hvad der eventuelt kan ske af ubehagelige ting i fremtiden.

Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du har prøvet at fortælle både dine plejeforældre og dine biologiske forældre om, hvordan du har det, og hvad det er for nogle tanker du går rundt med, og jeg kan godt forstå, at du synes det er træls at de bare griner og laver sjov med det.

Jeg tænker, at de måske ikke helt forstår, hvor alvorligt det faktisk er, hvor skidt du egentlig har det og hvor meget det fylder i dine tanker. Og så gætter jeg på, at de har reageret på den måde, de troede kunne berolige dig mest muligt..?

Men det har jo i hvert fald ikke virket, så måske det kunne være en idé, hvis du viser dem det brev, du har sendt ind til os..? (Og måske også mit svar?)

Jeg synes nemlig, det er et rigtig godt brev, du har skrevet, hvor du på en fin måde får forklaret, hvad det er du er bange for, og hvor meget det faktisk fylder. På den måde kan de måske se alvoren i det, og hjælpe dig med at få noget hjælp, istedet for bare at lave sjov med det. Hvad tænker du om den idé?

Hvis du nu viser dem brevet, og de indser hvor alvorligt det er, kan det være, at de måske har brug for at tale med nogle andre voksne om hvordan de bedst muligt kan hjælpe dig. Så har vi også en ForældreTelefon, hvor de kan ringe ind på 35 55 55 57 og få en snak med en rådgiver om, hvad de kan gøre for at hjælpe og støtte dig bedst muligt.

Du fortæller også i dit brev, at du har set en film, som viser, hvad der kan ske om50 år, hvis vi ikke stopper med at forurene så meget. Jeg kan godt forstå, du bliver skræmt af sådanne film, men jeg er også nødt til at fortælle dig, at det ”bare” er en film.

Der bliver gjort rigtig meget for at mindske forureningen, og ingen (heller ikke videnskabsfolkene) kan sige, hvad der sker om 50 år, lige meget om forureningen stopper eller ej...

Jeg tænker, om det måske kan være en idé at du i en periode lade være med at se den slagt film og måske også nyhederne? Måske det kan hjælpe dig til ikke at blive så skræmt og tænke på den globale opvarmning hele tiden. Hvad tænker du om det..?

Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på116 111 og tale med en af de søde rådgivere, det kan være at de har andre idéer til hvordan du lige kan gribe det an så du får det bedre og ikke tænker så meget på alt det der kan ske i fremtiden.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.