Screenshot på snapchat

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev om din oplevelse på Shapchat.

Jeg kan godt forstå du synes det er ubehageligt, at ham du har sendt et billede ikke vil slette det og du nu ikke ved hvad han vil gøre med det. Selom det er ulovligt at dele billeder af andre, uden at få lov, så kan jeg godt følge dig i dine bekymringer.

Når jeg læser dit brev bliver jeg lidt nysgerrig på hvilken type billede, du har sendt til denne dreng og hvem han er? Er det mon en du kender fra det virkelige liv eller er det kun en du har haft kontakt med på Snapchat?

Jeg tænker det er rigtig godt, at du har skrevet til ham at han skal slette det og sagt fra overfor ham. Nu bør han i hvert fald ikke i tvivl om hvordan du har det.

Selvom du måske har fortrudt og er lidt pinlig berørt over det billede du har sendt til ham, tror jeg det ville være rigtig godt, at fortælle hvad der er sket til en voksen. Så er det meget lettere at få noget hjælp til at få ham til at slette det screenshot han har gemt.

Ærlighed er også i det her tilfælde rigtig godt og vil hjælpe andre med at vurdere, hvad der skal gøres. Hvis du kender ham du har skrevet sammen med, kan du få hjælp til at kontakte ham og evt. hans forældre og få ham til at slette det screenshot han tog.

Jeg tænker dog, at første skridt må være at finde en voksen og fortælle hvad der er sket og bede om hjælp.

Jeg håber du kan brug mit svar ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores chat og få flere råd eller anden form for hjælp. Du kan også kigge lidt på www.sikkerchat.dk , her skriver de også gode råd og hvad man kan gøre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.