sceneskræk!!!

hej jeg vil gerne være med i MGP men jeg har helt vildt meget sceneskræk selv hvis det bare er for fem mennesker at jeg skal synge går jeg fuldstændig i panik og har lyst til at græde har i nogle ideer til hvad jeg skal gøre!?

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Hvor lyder det bare mega sejt, at du har lyst til at være med i MGP. Jeg kan rigtig godt forstå du har gjort dig nogle tanker om, hvordan det mon vil være. Du skriver i brevet, at du har meget sceneskræk, og det jo godt kan blive lidt svært, hvis man skal være med til MGP. Så lad os sammen se på, hvad du kan gøre.

Jeg tænker nemlig, der er en måde du kan arbejde med det på. Det første jeg får lyst til at fortælle dig, er at du kan prøve at spørge nogle i din familie om de har lyst til at se dig optræde. Nogle gange kan det være nemmere at synge, danse og lave andre opvisninger, når man kender dem der kigger på. Men for andre kan det være lige omvendt. Hvordan mon det er for dig?

Det kan også være nogle af dine veninder har lyst til at se dig optræde. På den måde kan du lige så stille vænne dig til at folk kigger på, uden det bliver for mange på én gang.

Et andet råd, der kan hjælpe på sceneskræk er at øve sig rigtig rigtig rigtig mange gange. På den måde kan man bedre koncentrere sig om bare at være der og nyde det og ikke så meget om, at skulle huske sangtekster, danse-moves osv. Så hvis du øver dig meget og bare kan det hele, så tror jeg også du vil mærke, at det er nemmere at optræde foran andre.

Nu ved jeg ikke, om du selv tænker at ville synge til MGP nødvendigvis? For ellers kunne det jo også være en mulighed at være korpige eller danser, mens en anden “står forrest”. Det ved jeg ikke, hvad du tænker om.

På vores hjemmeside findes en side, der handler om eksamensangst, men som jeg alligevel vil anbefale dig at se på.
Det at gå til eksamen eller til en prøve, minder nemlig en del om det at skulle optræde. Begge ting handler om at ville præstere godt foran andre. Måske du kan finde lidt inspiration der også. Se mere ved at klikke her.

Jeg håber det var en lille hjælp til at starte ud med at arbejde med  at få kontrol over din sceneskræk? Du ønskes i hvert fald al det bedste – og mega meget held og lykke!

Hvis du har brug for at snakke med om det, kan du altid skrive ind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

De varmeste hilsner til dig fra os.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.