Brev
Så bange for en krig
Kære BB
Jeg har nogle gange grædt om natten pga. Dette problem,
hver en lyd jeg hører hvert et fly får mig til at tænke på det værste : bomber, kigsalarmen osv
Jeg har set hvordan det står til med islamisk stat og jeg så utroligt bange for at de gør det samme mod os som de gjorde mod dele af deres eget land!
Så er der Ukraine og Rusland der ikke kan enes og et passagerfly der blev skudt ned, jeg er SÅ BANGE!
Bare den mindste lyd får mig til at ryste
HVAD ER DET FOR EN VERDEN VI HAR SKABT?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Ja, hvad er det for en verden, vi har skabt?
Du har fuldstændig ret i, at der sker mange forfærdelige ting rundt omkring i verden, og når vi hører om det eller ser det i fjernsynet, kan det virke meget voldsomt.
De fleste mennesker kan berolige sig selv med, at vi lever i et lille trygt land i Danmark, hvor der sjældent sker voldsomme ting.
Men du bliver så påvirket, at du bliver bange og ryster ved lyde og sommetider græder om natten. Det lyder ikke spor rart for dig, og det er godt, at du skriver og fortæller om det. Puberteten er en tid med mange forandringer, og derfor kan man være særlig følsom i den periode. Det er helt almindeligt.
Det er måske om aftenen og om natten de bange tanker kan komme hos dig, så du kan passe på dig selv ved ikke at se eller høre nogle af de voldsomme ting, inden du skal sove. Hvis du prøver at beskæftige dig med noget, der beroliger dig, f.eks. høre noget dejlig musik eller se en rolig film, kan det være, at du får det bedre.
Jeg tænker på, om der er nogen, der ved, hvordan du har det, f.eks. dine forældre eller dine lærere?
Når man er bange, som du er, er det en rigtig god ting at få snakket med andre om det. Tit kan det være en stor lettelse at dele frygten med andre, og bare snakken kan hjælpe og berolige.
Derfor vil jeg opfordre dig til at betro dig til nogle voksne, du har tillid til, og som du ved, vil lytte til dig. Det er ikke rart at gå med de bange tanker alene. Måske kunne du få lov til at sove på en madras på gulvet i nærheden af din far og mor, hvis du vågner og er bange. Så er det nemlig rart at være i nærheden af nogle, der kan passe på dig.
Du skriver ikke noget om, hvordan du ellers trives. Har du det godt i din familie? Har du det godt i skolen og med venner?
Jeg spørger dig, fordi hvis man ikke rigtig trives, kan man blive særlig sårbar over for det, der sker ude i den store verden.
Hvis du gerne vil fortælle lidt mere om dit liv, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver, der gerne vil lytte til dig og snakke med dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen