Rygning og Panik anfald

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære T.

Det lyder meget ubehageligt for dig, at opleve disse ”panik anfald”.  Det er godt du skriver herind, for jeg vil rigtig gerne give dig råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre.

Ud fra det du beskriver tænker jeg, at du måske for tiden kan opleve angst, som du skal have hjælp til at klare og komme igennem. Vi kan alle være bekymrede i større eller mindre grad, men når man oplever det man kan kalde angst, så bliver ens tanker ledsaget af en større uro, og flere angstsymptomer som hjertebanken, sveden, rysten og man kan hyperventilere.

Det er naturligt at du finder det hjælpsomt at ryge, for det hjælper nemlig at fokusere på sin vejrtrækning. Det du gør, er faktisk at fjerne fokus fra dine ubehagelige tanker, og så ”puste angsten ud”. Men det kan sagtens gøres uden rygning.

Næste gang du føler dine tanker overvælder dig, så prøv at sæt dig ned, eller lægge dig ned på din seng. Læg din hånd på din mave lige omkring navlen. Prøv om du kan trække vejret helt ned i maven i stedet for kun oppe i brystkassen. Fokuser på at din vejrtrækning og lade tankerne være der hvor de er. Tænk så også på, at når du trækker vejret ned i maven, så kan du mærke, at din hånd hæver sig, når du trækker vejret ind, og sænker sig, når du puster ud. På den måde vil du få mere ro indeni dig selv, uden at bruge rygning til at få styr på din vejrtrækning.

Du skal også vide, at mange oplever at få angst i en periode af deres liv, og det kan skyldes mange forskellige ting, og det er vigtigt at man ikke står med det alene. Derfor bliver jeg rigtig glad når du fortæller at du har mange gode venner og veninder. Du virker stærk og modig, siden du allerede har bedt om hjælp, både hos dine venner og ved at skrive herind. Men jeg tænker også på, at du har brug for mere hjælp, end hvad dine venner kan give dig.

Måske kunne være en start at fortælle dine forældre, eller en anden voksen, som du føler du er tryg ved, hvordan du har det. For hvis du oplever, at du bliver ved med at have sådanne ’panik anfald’, ville det være en god idé for dig, at tale med en psykolog. Han/hun vil kunne hjælpe dig med at styre dine tanker, og måske finde frem til hvorfor du oplever disse følelser, for du fortjener ikke at have det sådan.

Med en voksen, du stoler på, kunne i sammen tale om en psykolog er det rigtige for dig, og han/hun vil kunne hjælpe dig med at kontakte en.

Men udover at bede om hjælp, er der mange andre metoder du selv kan bruge til at finde ro, når du er alene. Psykiatrifonden har 8 videoer på deres hjemmeside med øvelser. Her fortæller de hvad der kan hjælpe og hvordan man skal gøre. Du kan finde det på http://www.psykiatrifonden.dk. De har også en telefon og netrådgivning, der måske også kunne være brugbar for dig, hvis du har brug for at tale med nogen inden du måske skal tale med en psykolog eller en anden voksen. Du kan finde flere informationer på www.tabu.dk.

 Jeg håber mine råd kunne hjælpe dig.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.