Brev
rygning
Hejsa!
jeg er en 14 årige pige., og jeg er rigtig bange pga. min far ryger utrolig meget. Jeg læser tit om alt der kan ske ved rygning, og det at man kan dø af det gør mig virkelig bare så bange.. han hoster meget, og spytter et eller andet ud (ved ikke hvad). Jeg er virkelig bange på hans vejene også.
Jeg tør ikke sige noget til ham, for jeg ved han vil blive sur eller ligende. jeg har før for nogen år siden prøvet at nævne om han ikke skulle stoppe, men han ignorerede mig bare. Jeg ved at han har prøvet at stoppe før, men det er jo så ikke lykkes. Han ryger rigtig meget hver dag. Han drikker også hver dag. Ikke meget, men stadig.
Det kan godt være at jeg overreagere, men jeg er bare virkelig bange, nogen gange græder jeg enda fordi jeg er bange for at han bliver syg eller dør.
Jeg tænker også meget på det i hverdagen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
hilsen den bange pige..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
At være bange for at miste en, som vi elsker, er meget naturligt, og når jeg læser dit brev, bliver jeg meget rørt. For det viser, hvor meget din far betyder for dig. Omvendt er der ingen af os, der kan holde til at gå og være bange hele tiden. Så glemmer vi bare at nyde alt det dejlige!
Stort set alle rygere ved, at rygning er sundheds skadeligt, for som du skriver, så hører vi rigtig meget om rygning i vores hverdag. Derfor tænker jeg, at din far nok også godt ved, at det ikke er sundt at ryge.
Når man er voksen, bestemmer man selv, hvordan man passer på sig selv og sit helbred, så når din far vælger at ryge, er det hans beslutning. Omvendt er det også vigtigt, at din far ved, hvor meget du tænker på hans helbred. Ikke bare engang imellem, men faktisk også i hverdagen. Jeg tænker derfor på, om du mon kan vise ham brevet herind og mit svar?
Det kan også være, at du hellere vil skrive et brev direkte til ham, hvor du fortæller om dine tanker? Brevet skal ikke handle om, at han ikke må ryge, men det skal nok handle om, hvordan du har det. At du er ked af det og dagligt tænker på, at han bliver syg og måske dør. Måske kan han ikke stopper med at ryge, men et brev eller en snak kan gøre, at I får talt om de tanker, der fylder hos dig. Kan det være en mulighed?
Det kan også være, at der er en anden i familien, som du kan tale med? Måske din mor, en onkel eller en helt anden? At få sat ord på det, man er bange for, kan virkelig hjælpe mange. Måske kan de snakke om rygestop med din far, det kan han få hjælp til. Måske det også kan hjælpe dig “bare” at få sagt det højt? Det kan du overveje.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og måske har fået mod på at tage en snak? Du er også altid meget velkommen til at ringe herind på 1116111, hvis du har brug for at snakke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen