Brev

rygning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

At være bange for at miste en, som vi elsker, er meget naturligt, og når jeg læser dit brev, bliver jeg meget rørt. For det viser, hvor meget din far betyder for dig. Omvendt er der ingen af os, der kan holde til at gå og være bange hele tiden. Så glemmer vi bare at nyde alt det dejlige!

Stort set alle rygere ved, at rygning er sundheds skadeligt, for som du skriver, så hører vi rigtig meget om rygning i vores hverdag. Derfor tænker jeg, at din far nok også godt ved, at det ikke er sundt at ryge.

Når man er voksen, bestemmer man selv, hvordan man passer på sig selv og sit helbred, så når din far vælger at ryge, er det hans beslutning. Omvendt er det også vigtigt, at din far ved, hvor meget du tænker på hans helbred. Ikke bare engang imellem, men faktisk også i hverdagen. Jeg tænker derfor på, om du mon kan vise ham brevet herind og mit svar?

Det kan også være, at du hellere vil skrive et brev direkte til ham, hvor du fortæller om dine tanker? Brevet skal ikke handle om, at han ikke må ryge, men det skal nok handle om, hvordan du har det. At du er ked af det og dagligt tænker på, at han bliver syg og måske dør. Måske kan han ikke stopper med at ryge, men et brev eller en snak kan gøre, at I får talt om de tanker, der fylder hos dig. Kan det være en mulighed?

Det kan også være, at der er en anden i familien, som du kan tale med? Måske din mor, en onkel eller en helt anden? At få sat ord på det, man er bange for, kan virkelig hjælpe mange. Måske kan de snakke om rygestop med din far, det kan han få hjælp til. Måske det også kan hjælpe dig “bare” at få sagt det højt? Det kan du overveje.

Jeg håber, du kan bruge mit svar og måske har fået mod på at tage en snak? Du er også altid meget velkommen til at ringe herind på 1116111, hvis du har brug for at snakke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat