Brev
Rygning
Hej BørneTelefonen min mor hun ryger og det er jeg rigtigt ked af og nogen gange er jeg rigtigt bange for at hun skal på hospitalet og jeg har også prøvet at spørge hende om at hun ikke er sød at lade vær men det er som om at hun ikke forstår hvor ked af det jeg er over at hun ryger hvad skal jeg gøre?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Jeg kan godt forstå, at du kan blive både ked af det og bange. Vi hører mange steder, at det ikke er sundt at ryge. Det kan sætte rigtig mange tanker i gang. Derfor er det super godt, at du skriver til BørneTelefonen!
Du skriver, at du allerede har spurgt din mor, om hun ikke kan lade være med at ryge. Det er virkelig sejt gjort! Desværre så oplevede du, at det ikke virkede til, hun forstod, at du er rigtig ked af, at hun ryger.
Dit brev fortæller mig, at det er vigtigt for dig at passe godt på din mor, og at I har det godt sammen. Jeg kan godt forstå, at du ønsker dig, at din mor stopper med at ryge.
Det er rigtig vanedannende at ryge. Så selvom din mor måske gerne vil, kan det være rigtig svært. Hvis din mor gerne vil stoppe med at ryge, kan det derfor være en god idé, at hun får noget hjælp til det. Men uanset hvad er det er ikke dit ansvar, og du må derfor ikke blive sur på dig selv, hvis det ikke lykkes for hende at stoppe.
Du spørger, hvad du kan gøre nu. Måske du skal prøve at snakke med din mor igen? Også selvom det virkede til, at hun ikke rigtig forstod, da du prøvede at snakke med hende sidst. Nogle gange har voksne nemlig brug for at høre tingene flere gange eller på flere måder, før de helt forstår, hvor meget det betyder for en.
Måske kan det være en hjælp at vise din mor dit brev, og mit svar? Det kan også være hjælpsomt at skrive et brev til din mor, hvor du fortæller, hvad der bekymrer dig. Du kan fx bruge vores side: Skriv det til nogen til at skrive brevet. Sådan kan I måske tage jer en god snak og finde frem til en løsning sammen.
Når man går og er bekymret eller bange for noget, er det en rigtig god idé at få det sagt højt til nogen. Bekymringer har det nemlig med at vokse sig større, hvis man går med det selv. Kan du følge mig i det? Jeg håber, at du vil bruge den styrke, du har vist ved at skrive hertil, til at snakke med nogen. Foruden din mor kan du måske snakke med en anden i din familie, en lærer eller pædagog?
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag til, hvad du kan gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen