Rygning

Hej BB.

Jeg har et problem.. Min far ved ikke at jeg ryger, og da han var tæt på at finde ud af det sagde jeg nej til at jeg røg (Der var jeg ikke gammel nok).. og lige nu er han på ferie. så jeg tænkte at jeg godt kunne ryge, men en af mine naboer så mig.. og de er venner på facebook og sådan, ved ikke hvor tætte de er.. Men ja..

Vil gerne fortælle min far det, så jeg behøver at være bange for at han selv finder ud af det, men er bange for hans reaktion når jeg fortæller det.. Så har i måske et råd om hvordan man kan sige det eller??? og vil ikke stoppe med at ryge, da det hjælper på min angst og stress + depression…

Hilsen mig.:)

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18

Det lyder til, at du går gennem en svær tid i øjeblikket, hvor du føler rygning hjælper dig i forhold til dine symptomer på angst, stress og depression.

Som jeg læser dit brev, så har du røget længe. Og derfor også holdt det skjult for din far længe. Men nu orker du ikke rigtig lægere gå og være bekymret for, at han opdager det. Og det kan jeg godt forstå. For det er ikke rart at have hemmeligheder for dem, man gerne vil have skal stole på en.

Når du alligevel har svært ved at sige det til din far, tænker jeg, at det måske skyldes, at du godt ved, hvor usundt det er for dig. Og derfor frygter du nok, at din far er imod, at du ryger. Og at han måske bliver bekymret over, at du gør det. Har jeg ret i det?

Jeg tænker på, om din far er klar over, hvor svært du har det med dig selv, angst, stress, depression i øjeblikket? Og om du så kan sige det lige ud/ eller skive det i en sms. Fx: Far jeg ryger. Jeg ved selvfølgelig godt, at det er usundt at ryge, men sådan som jeg har det i øjeblikket med angst, stress, depression, magter jeg ikke at stoppe lige nu. Jeg føler rygning hjælper mig i forhold til at jeg har det svært i øjeblikket. Det er mit valg, det håber jeg du vil respektere.

Det er måske slet ikke en dårlig ide at skrive det til ham nu, hvor han er på ferie. Så kan han nå at "sove lidt på tingene", inden han kommer hjem. Hvis du samtidig også fortæller ham, at det er vigtigt for dig ikke at lyve for ham og holde ting hemmelige for ham, tror jeg endda, det kan ende med, at han bliver glad for din ærlighed.

Jeg ved ikke, om du får hjælp til de psykiske lidelser. Og om du har talt med nogen om det? Hvis ikke, er du meget velkommen til at skrive til BørneTelefonen eller ringe til os på 116 111. Så kan vi sammen tale mere om, hvilken hjælp der kunne være god for dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Pas på dig selv

Kærlig Hilsen BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.