Rusland-Ukraine krig

Hej BørneTelefonen

Den sidste uges tid har jeg bekymret mig meget over Rusland og Ukraines krig.

Jeg har tænkt meget på om det kunne være starten på 3. Verdenskrig og om krig kunne risikere at komme til Danmark.

Jeg har haft svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi jeg har ligget med de her bekymringer.

Jeg har sagt til min mor at jeg går og tænker meget på det, men jeg føler mig ikke tryg nok til at spørge om nogen af de spørgsmål jeg søger svar efter.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Hvor er det godt du skriver og deler dine tanker med os på BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, hvis du oplever at være nervøs og bekymret i en tid, hvor der foregår krig og uroligheder mellem Ukraine og Rusland.

Her på BørneTelefonen hører vi fra børn, der er bekymret for, om der kan komme krig i Danmark. Der er også mange, som er bange for om der kommer 3. verdenskrig – ligesom du skriver. Du er altså ikke alene med den frygt, det kan ind i mellem være rart at høre.

Jeg kan godt forstå, at det kan være skræmmende at høre om krig i nyhederne og at det kan være svært at forstå. Det er vigtigt at huske på, at Danmark er et land, som er godt beskyttet. Det er vi pga. vores NATO-alliance. NATO er en stor militær-alliance. Det betyder at hvis Rusland angreb Danmark, så ville det svare til at de også angreb USA, Frankrig, England og andre store land. Derfor ville de andre lande hjælpe os. Det har Rusland ikke interesse i.

Ukraine er ikke en del af nogen militær-alliance, og derfor er de ikke lige så sikre og det er derfor, Rusland har kunne angribe dem. Der er mange lande, som blandt andet Danmark, som på bedstevis fosøger at hjælpe Ukraine i kampen mod Rusland. Det gør Danmark ved at sende våben og penge til de ukrainske soldater. Faktisk er Danmark også med til at træne de ukrainske soldater. Det er på den måde, at Danmark på nuværende tidspunkt er “en del” af kampen. Men det er ikke ens betydende med at Danmark selv er i krig og at krigen vil komme hertil. Det er vigtigt at understrege.

Måske du kender UltraNyt. De har lavet et nyt afsnit, hvor de fortæller, hvad status er på krigen. Det kan være med til at give en forståelse for, hvad det er, som foregår. Jeg forstiller mig, at det kan være en god idé at se det med en voksen, måske I efterfølgende kunne tage en snak om det, som blev fortalt. Du kan finde afsnittet her.

Hvor er det godt, at du har nævnt for din mor, at du oplever at være bekymret. Det er godt at snakke om tingene, hvis man oplever at blive påvirket og ked af det. Der er tanker, som kan være svære at få sagt højt. Det handler om, at man kan være bange for at udtrykke sine tanker og man kan være bange for, hvordan tankerne bliver modtaget. Måske du kunne have lyst til at tage et kig på BørneTelefonens råd til, hvordan man kan tale med en voksen om det, som er svært.

Der findes ingen forkerte og dumme spørgsmål og derfor skal du ikke være bange for at stille de spørgsmål, som dukker op i hovedet på dig.

Det er vigtigt, at du får svar. Jeg er nemlig sikker på, at du vil opleve, at de vil blive ved med at rumstere indtil du siger dem højt. Måske du oplever, at have en frygt for at din tanke bliver mere virkelig, hvis den bliver sagt højt. Sådan ved jeg i hvert fald, at der er mange mennesker, som kan have det. Men det er ofte ikke tilfældet, og derfor må du endelig ikke holde tankerne for dig selv. Mange oplever en stor lettelse, når de får stillet de spørgsmål, som fylder hos dem.

Kunne du forestille dig at snakke med andre voksne end din mor. Jeg tænker, at det måske kunne være en mulighed at snakke med en lærer eller pædagog. Du kan fx sige til den voksne: “Jeg bliver rigtig bange, fordi der er krig. Og jeg har brug for at tale med dig om mine tanker.”. Der er helt sikker mange andre, der har ligesom dig i din klasse. På den måde kunne du også være med til at de andre fik talt om deres bekymringer, hvis du brugte dit mod og sagde det højt.

På BørneTelefonen har vi lavet en side med information og små videoer, som måske kan dæmpe de bekymringer, du har – og give lidt viden om krigen generelt. Siden kan du finde her.

Jeg håber, du kan bruge mit svar! Hvis du får brug for flere råd eller anden form for vejledning, skal du vide, at du altid er velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.